Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketing, maar dan anders

U kunt gewoon doorgaan met marketing alsof er niets aan de hand is. Geen moordende concurrentie en stagnerende verkoop. Maar u kunt het óók over een hele andere, ludieke boeg gooien. Doe inspiratie op uit deze cases.

Is er een wezenlijk verschil in marketingaanpak voor de zakelijke of voor de particuliere markt? Dat vraagt Jan Boeren van adviesbureau Koenders & Partners zich af in de Managementtip van deze maand. "Hoewel we er niet helemaal uitkwamen, leverde onze discussie wel veel leuke, grappige, kantelende, spitse en vrolijkmakende voorbeelden op van een ludieke manier van zakendoen." MT koos drie voorbeelden uit en voegde een vierde aparte actie toe die we zelf ontvingen.  

1. Uw fiets is jarig!
Een fietsenhandelaar stuurt elke koper van een nieuwe fiets na precies een jaar een verjaardagskaart met op de voorkant: Uw fiets is jarig! Op de achterkant legt de fietsenverkoper uit dat het daarom de hoogste tijd is voor een onderhoudsbeurt: ‘Laat even weten via onze website dat u binnenkort met uw fiets langs wilt komen en ik neem snel telefonisch contact met u op om een datum te prikken'. Hij communiceert verder dat hij allerlei accessoires aanbiedt en bijvoorbeeld fietsjes voor kind of kleinkind.

2. In pyjama naar de bakker
Een bakker wil bekendmaken dat zijn winkel nu ook op zondag open is. Hij laat weten dat mensen een gratis ontbijt kunnen krijgen als ze op een bepaalde zondag vóór tien uur in pyjama verschijnen. De plaatselijke pers is er dan ook bij en de publiciteit inclusief hilarische foto's zorgen voor een hoop aandacht en bekendheid. Zo kan het haast niemand in het dorp ontgaan dat de bakker nu ook op zondag open is.

3. Schipper mag ik overvaren
De schipper van een zeilklipper biedt zijn vakantiegangers een borreltje, praatje én een stapel dubbele ansichtkaarten aan. Op de linkerbinnenzijde stelt hij zichzelf, zijn bemanning en het schip voor. De schipper nodigt de mensen uit om aan al hun kennissen en vrienden zoveel kaarten te schrijven als ze willen. Hij plakt er wel een postzegel op en zorgt dat de kaarten op de bus gaan. Hij voorziet de kaarten van een unieke inlogcode en de belofte dat iedere geadresseerde een presentje ontvangt, als hij of zij diens gegevens achterlaat.

Ansichtkaarten
Het presentje? Wederom een pak ansichtkaarten. De tekst op die kaarten is iets anders: mensen kunnen met hun inlogcode nu een gratis digitale cursus Schiemanswerk volgen. Dat toesturen per e-mail gaat uiteraard automatisch, zodat de schipper er geen omkijken naar heeft. Hij belooft mensen enkele prijzen, zoals een weekendtrip met de klipper voor twee personen. Ook makkelijk. Voor de rest is het vooral een kwestie van databasemarketing.

4. Brief van oma
MT ontving deze week zelf een bijzondere brief: van oma. Op haar typemachine prijst ze haar kleinzoon aan als ideale stemacteur. In de envelop treffen we naast de getypte en met parfum overgoten brief een pepermuntje, en een foto van oma in haar jongere jaren. In de brief omschrijft oma dat alle zintuigen geprikkeld worden, behalve het gehoor. En laat het daar nu juist om draaien. Daarom stuurt ze een visitekaartje van haar kleinzoon mee zodat u op zijn website kan luisteren welke stemmen hij allemaal kan maken. Zo aandoenlijk dat veel mensen geneigd zijn op zijn minst te kijken wie de kleinzoon van de trotse oma is.

De straat op
Wil u nog meer ideeën opdoen? Lees dan het artikel dat MT eerder schreef: de beste ideeën liggen op straat. Straatjutter Richard Stomp geeft daarin marketeers tips om met verfrissende concepten te komen. Want wat dacht u van de Mis Niks Route in Dierenpark Amersfoort? Of van een zelfbenoemde speciale dag voor saté? Zo wordt saté bijzonder, ook al is het dat doorgaans absoluut niet.

Straatjutten doet u zo:
1. Koop een digitale camera.
2. Trek erop uit en leg uw ideeën vast op foto's. Kies een drukke (studenten)stad en vermijd de hoofdwinkelstraat.
3. Trek er minstens een uur voor uit. Loop langzaam, kijk en klik veel. Selecteren van de foto's komt thuis wel.
4. Niet klakkeloos andermans concepten kopiëren, maar eerst vertalen naar uw eigen branche en bedrijf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer lezen? Klik hier verder naar het artikel 'Marketing in crisistijd'.