Marketing is slecht vertegenwoordigd in de top van beursgenoteerde Nederlandse bedrijven.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de samenstelling van de raden van bestuur van AEX- en Midkap-fondsen, uitgevoerd onder leiding van Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bestuurders met een algemene en een financiële achtergrond maken samen twee derde van de bedrijfstop uit. Op de derde plaats staan bestuursleden met een technische achtergrond. Marketing komt op plaats vier.
De AEX-besturen tellen samen achttien leden (16 procent) die zijn voortgekomen uit de marketingrangen. Bij dertien van de 24 bedrijven is marketing niet vertegenwoordigd in de top. ABN Amro , Ahold en TNT zijn opvallende namen in dit lijstje, vindt Verhoef.
In de Midkap heeft slechts een op de acht bestuurders een carrière in de marketing achter de rug. Die werken bij vijf bedrijven. Twintig Midkap-bedrijven hebben geen leden uit de hoek van marketing in de raad van bestuur.
Slechts twee besturen kennen een ’chief marketing officer’ (cmo): Philips en ASML . “Het beeld is dat marketeers veel ideeën hebben, creatief en extravert zijn, maar zich weinig met financiën bezighouden,” zegt Verhoef. “Door het geringe besef van financiële verantwoording zouden ze niet zulke goede bestuurders zijn.”
(Het Financieele Dagblad)