Marketeers weten amper raad met de enorme hoeveelheid data die via internet en social media op ze afkomt. Er ligt een grote kloof tussen wat de marketingafdeling nu in huis heeft en wat de veranderende markt van ze verwacht.
Bijna driekwart van de CMO´s zegt niet om te kunnen gaan met de gigantische hoeveelheid aan data die ze dagelijks krijgen te verstouwen. Ze worstelen met social media, de toenemende keuze in kanalen en devices en de veranderende consumentendemografie. In de praktijk betekent dit dat ze moeite hebben te luisteren naar wat de klant verlangt en dat het ze niet lukt digitale kanalen efficiënt in te zetten om individuen te benaderen en klanttevredenheid hoog te houden.
Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek door het Institute for Business Value (IBV) van IBM onder ruim 1700 Chief Marketing Officers (CMO's). Het IBV voerde het afgelopen jaar gesprekken met CMO´s uit 19 industrieën en 64 landen.
Info vertalen
Management Team schreef recent al over de gigantische berg met data die bedrijven tegenwoordig krijgen te verwerken. Een ontwikkeling die een enorm groeiend probleem is, maar tegelijk ook grote kansen biedt. Uit het onderzoek van IBV komt duidelijk naar voren dat bedrijven simpelweg niet weten hoe ze alle beschikbare informatie kunnen vertalen naar wat de klant écht wil. MT besteedde deze week aandacht aan hoe bedrijven het goud uit de databerg kunnen delven. De oplossing is de inzet van (nog) meer software.
Dat bedrijven er aan toe zijn om te focussen op betere dataverweking moge duidelijk zijn. Uit het onderzoek van IBV blijkt dat dit voor organisaties binnen de Benelux nog iets urgenter is dan in de rest van de wereld. Bedrijven in onze regio hebben meer dan gemiddeld moeite de dialoog met klanten aan te gaan via nieuwe media (Benelux: 69 procent, wereldwijd: 56 procent). Waar dat aan ligt vertelt het onderzoek niet.
Meetbare resultaten
Vier op de vijf marketingmanagers verwacht inmiddels dat ze fundamentele veranderingen zullen moet aanbrengen in de traditionele methoden van merk- en productmarketing. Maar dat is niet de enige uitdaging waar de marketeer vandaag de dag voor staat. Uit het onderzoek van IBV blijkt dat CMO´s onder toenemende druk staan om te rapporteren wat de opbrengsten van hun marketinginitiatieven zijn (Return on Investment).
De meeste CMO's zijn niet gewend om hard financiëel bewijs van hun Return On Investment (ROI) te leveren. Maar door de huidige economische volatiliteit en de druk om winstgevend te zijn, kunnen organisaties zich niet langer veroorloven een blanco cheque voor hun marketing-initiatieven te schrijven. 63 procent van de CMO's gelooft dat het aantonen van ROI de belangrijkste maatstaf voor succes zal zijn. Echter, slechts 44 procent zegt volledig voorbereid te zijn om de opbrengst van marketinginitiatieven in kaart te brengen.