Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mark Venema (PepsiCo): ‘New York kan transactioneel en koud zijn’

De ‘blue can’ vol suiker zal niet snel uit winkelschappen verdwijnen, voorspelt Mark Venema, verantwoordelijk voor de product- en marktstrategie bij PepsiCo. 

Voordat hij bij PepsiCo gevraagd werd, had Venema al een behoorlijke loopbaan bij McKinsey erop zitten. Gestart als ‘fellow’ bij McKinsey Amsterdam, vertrekt hij na 2,5 jaar naar Boston om daar een MBA aan de Harvard Business School te voltooien. Hij gaat aan de slag bij het kantoor van McKinsey in New Jersey. Daar slaat de balans werkprivé flink door naar het werk, een behoorlijk contrast met de relaxte vrijdagmiddagborrels in Amsterdam. ‘Dat was best wel een hectische tijd. Ik maakte in New Jersey werkweken van 80 uur per week en moest in de weekenden bijkomen. McKinsey heeft een one-firm beleid en dat gaat grotendeels wel op. Maar er was zeker even wennen in Amerika. De belangen zijn er groter, en de contacten transactioneler en kouder. Dat is de New York manier van zakendoen, maar dat komt omdat de advieswereld in de VS een stuk volwassener is’.

Consumentenman

Venema wordt ook gedwongen om zich te gaan specialiseren, daar waar het in Amsterdam gebruikelijk is tot je partnerschap generalistisch te opereren. ‘Ik ontpopte me als een FMCG-specialist en heb veel ervaring kunnen opdoen. Maar ik kwam er ook achter dat mijn kansen om partner te worden in deze industrie bij McKinsey New Jersey redelijk klein waren. Het kantoor specialiseerde zich steeds meer in Pharma en Healthcare. Mijn Belgische vrouw en ik waren niet klaar om New York te verlaten, dus ik heb toen besloten de overstap naar Corporate te maken.’ Daarmee sloot hij een terugkeer naar het McKinsey-kantoor in Amsterdam of een positie in Boston – met een beetje pijn in zijn hart – uit. Hij vindt snel zijn emplooi bij PepsiCo.

In de VS word je gedwongen je te specialiseren als consultant'

Suikervrije trends

Bij Pepsico krijgt Venema de kans om zich verder te ontwikkelen als internationale productstrateeg. Venema: ‘De VS is als consumentenman natuurlijk een geweldige markt met 300 miljoen mensen. Het geeft een kick om het resultaat van je productmarketing zes tot negen maanden later in de schappen van Walmart of Albert Heijn te zien liggen. Om een voorbeeld te geven: ik denk mee hoe we brand Lay’s moeten vernieuwen van Rusland, to China tot Nederland. We willen zoveel mogelijk inspelen op trends. Jongeren willen minder suiker in hun drankjes. We blijven ‘sparkling drankjes’ aanbieden, maar wel met minder suiker erin. Andere trends die we zien zijn suikervrije – en steviadrankjes, kortere leveranciersketens (‘from farm to table’) en minder zout en vetten in de chips.’

Het geeft een kick om het resultaat van je productmarketing in de winkelschappen te zien liggen'

‘Chief of staff'

Venema legt intern de nodige ambitie aan de dag. Zo ‘klust’ hij bij als rechterhand van Eugène Willemsen (die als Executive Vice-President Global Categories en Franchise Management verantwoordelijk is voor alle merken) Hij zegt: ‘Als strateeg zit ik dicht tegen het topmanagement aan en ik vind het leerzaam om in de keuken van het bestuur mee te kijken. Mijn profiel past beter bij een grote organisatie dan bij een start-up of eigen onderneming. Ik wil ook doorgroeien als manager van een business unit of regio en verantwoordelijk te zijn voor een eigen winst – en verliesrekening (profit & loss).’Hij prijst de internationale sfeer bij het concern. ‘Mijn directe manager is bijvoorbeeld een Deen, ook afkomstig van McKinsey toevallig. En onze CEO Indra Nooyi komt uit India en is pas na haar studie naar de VS gekomen’.

Nederlandse kolonie 

Met onder meer Eugène Willemsen, Marc Schroeder, Ellen de Brabander, Rene Lammers en Jan Westrate is er bijna sprake van een Nederlandse kolonie bij PepsiCo. Wat is het geheim? ‘Nederlanders hebben denk ik eigenschappen die hier heel goed werken: we zijn niet hiërarchisch ingesteld, we gaan met respect met elkaar om en we hebben een prettige, directe cultuur. What you see is what you get’. 

De Nederlander ligt hier goed in de VS'

Profiel Mark Venema (35)

September 2015 – heden: Senior director of corporate strategy, PepsiCo, New York, VS
Februari 2014 – September 2015: Director of corporate strategy, PepsiCo, New York, VS
2012 – 2014: Engagement manager, McKinsey, New Jersey, VS
2010 – 2012: Associate, McKinsey. New Jersey.
2009 – 2010: Marketing manager, Novartis, Basel/Wenen
2006 – 2008: Fellow, McKinsey Amsterdam
Opleidingen: Harvard Business School (MBA), Universiteit van Amsterdam (Master internationale economie), University of Cambridge (Master of Philosophy, Technology Policy) en Universiteit van Utrecht (Bachelor of science). 

Foto boven New York skyline

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vraag een gratis proefnummer aan

Dit verhaal verschijnt ook in de meest recente papieren editie van Management Team, die 17 maart verschijnt en in het teken staat van de lijst van 100 'wereldmanagers', Nederlandse topmanagers in buitenlandse dienst. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!