Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

M versus V

Dat parttimegeneuzel, ik heb er niks mee

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nu wil dus ook FNV-hopvrouw Agnes Jongerius dat vrouwen meer uren gaan draaien. Niet omdat zedan meer kans hebben op een carrière, maar omdat ze nodig zijn om de economie draaiend te houden.
Mijn klomp breekt! En die van Jongerius’ aanhangers ook, neem ik aan – want die ken ik niet zo.
Enfin, meer uren draaien, dat klinkt natuurlijk sympathiek. Maar kom op, kan dat parttimegeneuzelniet helemaal ophouden? Tuurlijk, als je niks wilt bereiken en gewoon werkt voor wat geld, uitstekend! Maar verwacht niet dat wanneer je 24 of zelfs maar 16 van de 168 uur per week (nogexclusief vakantie, ziekte, ATV en dergelijke) werkt, je heel belangrijk bent voor je bedrijf. Je bent niet meer dan een handig productiemiddel. Handig, maar lastig inzetbaar, want die overige 144 of 152uur (mamadag!) gaan altijd voor.En voor ik nu beschuldigd word van machogedoe: papadagen vind ik ook eng.

De V in FNV staat niet voor Vrouwen

FNV-voorvrouw Agnes Jongerius wil graag dat de Nederlandse vrouwen die nu een parttime baan hebben meer uren gaan werken. Volgens haar, en ik ben het in principe met haar eens, is dit nodig,omdat wij met elkaar meer uren in de week moeten werken, om zo een tegenwicht te bieden aan de effecten van de vergrijzing.Ik zeg hier wij, maar in tegenstelling tot Agnes bedoel ik óók de mannen. Waarom? Omdat nergens ter wereld zoveel mensen een deeltijdbaan hebben als in Nederland, namelijk de helft! In de EU ligt dat gemiddelde op maar 18 procent. Geen enkel land komt bij Nederland in de buurt. In Noorwegen, hetland met het op één na hoogste aandeel deeltijdwerkers, is het minder dan 30 procent.
Logischerwijs werken veel vrouwen in deeltijd, maar verrassend is dat wij met 23 procent mannelijke deeltijdwerkers in internationaal opzicht veruit het hoogste scoren. Daar valt dus ook een wereld te winnen. Ik vind het jammer dat Agnes zich met haar uitspraken slechts tot de vrouwen richt, terwijl de V in FNV volgens mij toch niet voor Vrouwen staat.

Inpakken en wegwezen: dit zijn de beste businessboeken van 2024

Niets zo ontspannend als lekker lezen bij de kerstboom. Boeken zorgen voor reflectie, voor inspiratie, voor stof tot discussie. MT/Sprout is alvast op zoek gegaan naar de topscorers op diverse (internationale) lijstjes. Dit is onze selectie van de tien beste businessboeken van 2024.

beste business boeken 2024
Foto: Getty Images

Natuurlijk openen we dit boekenlijstje met twee van onze best gelezen boekenverhalen van 2024. Als de zakelijke beslissers van Nederland hierop al zo hard aanslaan, dan weet je dat je goed zit.

# Ali Fenwick: Red Flags, Green Flags

Ali Fenwick is niet alleen bestsellerauteur, hij is ook wereldberoemd op sociale media. Daar doet hij, dankzij 3 miljoen volgers, ook heel wat kennis op over de jongere generaties. Die heeft hij nu gebundeld in zijn boek Red Flags, Green Flags. Als je meer begrip wil kweken voor generatie Z dan is dit al een aardig begin.

Fenwick behandelt 24 vlaggen in de Nederlandse versie van zijn boek. Per vlag kijkt hij naar gezond en ongezond gedrag en geeft hij tips om te reflecteren en te beslissen. Het is geen typisch managementboek, ook relaties, familie en vrienden komen aan bod. Die neem je ook elke dag mee naar je werk, bewust of onbewust.

Lees ook: Generatie Z heeft die diepere connectie met werk niet nodig


# Rutger Bregman: Morele Ambitie

Rutger Bregman helpt je bij het beslissen over je nieuwe baan. Dat begint met het stellen van twee vragen: hoe ambitieus ben je en hoe idealistisch ben je? Zo voorkom je dat je in en bullshit baan terechtkomt. Daar werkt 25 procent van de werkende Nederlanders al in, vinden ze zelf.

Verspil je talent niet, is de boodschap in zijn boek Morele ambitie. Ga voor impact. ‘Als je de wereld wil veranderen, gaat het niet over hoe dat voelt voor jou, maar over wat je doet, over de echte impact die je maakt.’ Hij beschrijft waar de nutteloze banen zich bevinden en geeft je de ingrediënten om een betere keuze te maken.

Lees ook: Zo ga je van bullshitbaan naar impact maken


# Parmy Olson: Supremacy

Ook een aardige graadmeter: het beste businessboek van de Financial Times en Schroders. Dit jaar is gekozen voor Supremacy: AI, ChatGPT and the Race That Will Change The World van Parmy Olson. De columniste van het Amerikaanse Bloomberg biedt een boeiende blik achter de schermen in de strijd om AI-dominantie.

Ze focust op de rivaliteit tussen de co-founders Sam Altman (OpenAI) en Demis Hassabis (DeepMind). Daarbij gaat het niet alleen over technologie ontwikkelen, een business bouwen met zoveel mogelijk grote getallen of meerdere Nobelprijzen winnen. De twee willen de wereld echt een dienst bewijzen met AI.

Wanneer de techreuzen zich ermee gaan bemoeien, gaat het mis met dat mooie streven. Microsoft koopt zich in bij OpenAI (voor 49 procent) en Google neemt DeepMind over. Die commerciële druk versus goed doen met AI levert de nodige spanningen op. Inmiddels is het wel duidelijk wie aan de winnende hand zijn.


# Ethan Mollick: Co-intelligentie

Co-intelligentie van de Amerikaanse managementprofessor Ethan Mollick bereikt in december de eerste plaats in de Managementboek Top 100. Maar het is niet alleen bij ons een hit. Ook bij The Economist belandt op de lijst met de beste boeken van dit jaar.

Waarom? Het gaat over AI op de werkvloer. Na uitgebreid onderzoek weet hij hoe je AI het beste kunt inzetten. Daarmee is het best een praktische gids voor werken met tools zoals ChatGPT.

Vergelijk die tools voorlopig nog met een stagiair: je moet die duidelijke instructies geven, met eenvoudige taken starten en altijd de feiten controleren. Maar als je het goed aanpakt, word je er dertig tot veertig procent productiever van.

Lees ook: Zo word je productiever met AI


# Claudius Hildebrand en Robert Stark: The Life Cycle of a CEO

Bloomberg heeft dan weer aan ‘powerful people’ gevraagd wat zij essentieel leesvoer vinden dit jaar. Daar valt de keuze van Chris Nassetta, ceo van Hilton Worldwide Holdings, op. Hij noemt The Life Cycle of a CEO van consultants Claudius Hildebrand en Robert Stark. Zij bestudeerden de carrière van meer dan 2000 ceo’s uit de S&P 500.

Zo komen ze aan vijf fases: de wittebroodsweken in het eerste jaar en calibreren in het tweede jaar. De volgende drie jaar gaan over heruitvinden en vanaf zes jaar is het oppassen voor zelfgenoegzaamheid. Als je na tien jaar nog niet in die val bent getrapt, dan kun je nog lange tijd succesvol zijn. Dat zal als muziek in de oren klinken van Nassetta, al sinds 2007 topman van Hilton.


# Gytha Heins: Waarom zegt niemand er wat van?!

Ook op de werkvloer holt de beschaving achteruit. Dat wordt dan grensoverschrijdend of ongewenst gedrag genoemd. Maar hoe je elkaar daarop aanspreekt, is nog een groter probleem zo lijkt het wel. De leidinggevenden moeten daar maar mee dealen, is de heersende overtuiging.

Gytha Heins, onder meer founder van De AanspreekAcademie, is het daar niet mee eens. We doen er allemaal veel te vaak het zwijgen toe. Ze heeft drie jaar onderzoek verricht naar hoe je onbespreekbare thema’s bespreekbaar maakt. Daar is nu dit boek van gekomen: Waarom zegt niemand er wat van?!. Een topscorer op de lijst van Managementboek.

Ze helpt je daarin om dat zwijgen te doorbreken, maar dan op een slimme manier. Je leert hoe je machtsverschillen, menselijke instincten, persoonlijkheidskenmerken en groepsdynamiek voor je kunt laten werken. Ook emoties kun je beter benutten dan ze weg te drukken.


# John Kay: The Corporation in the 21st Century

Voer voor discussie, dat belooft het boek van John Kay. De Britse econoom is er alvast mee op de shortlist gekomen van de beste boeken van de Financial Times. The Corporation in the 21st Century lijkt een saaie titel, maar Kay provoceert hierin behoorlijk.

Het creëren van waarde voor de aandeelhouders heeft toonaangevende bedrijven vernietigd. Boeing is daarvan een duidelijk voorbeeld. Zelfs bedrijven die bakken winst maken, hebben een probleem. Zo heeft de farma-industrie het vertrouwen van het publiek verloren. Facebook en Google worden wereldwijd verguisd.

Is dat dan succesvol zakendoen of goed leiderschap? Kay bewondert juist hele andere bedrijven: degene die werknemers betrokken houden bij het vinden en behouden van hun concurrentievoordeel. Daar zit de fun. Winst maken is bijzaak.


# Jitske Kramer: Tricky Tijden

Aan Pinokkio kun je nog zien dat hij liegt, maar wanneer Donald Trump dat doet neemt zijn neus niet in lengte toe. Jitske Kramer verzamelt dit soort figuren in Tricky Tijden onder het archetype van de trickster. Ze spelen met de grenzen en rekken ze op. Het is een boek dat veel mensen heel geraakt dit jaar.

Die tricksters zitten inmiddels in het centrum van de macht. Het wordt al normaal gevonden dat politici en bedrijven het niet zo nauw nemen met de feiten. Hoog tijd om die tricksters weer terug hun hok in te sturen. Met het spelen met verhalen en perceptie worden de belangrijke uitdagingen van vandaag niet opgelost.

Trickstergedrag kan echter niet tegen waarachtigheid, eerlijkheid en menselijkheid. Dus voer veel meer het wezenlijke gesprek. Is wat we doen voor de aarde of voor de mensheid een goed of een slecht idee?

Lees ook: Wie het beste kan spelen met perceptie wordt leider op de apenrots


# Jonathan Haidt: Generatie angststoornis

Bill Gates blijft trouw zijn boekenlijstje delen voor de kerstvakantie. De techmiljardair is dit jaar geraakt door het boek The Anxious Generation – de Nederlandse vertaling luidt Generatie angststoornis – van Jonathan Haidt. Hij noemt het ‘een must’ voor iedereen die te maken heeft met jonge mensen (van opvoeden, werken tot lesgeven).

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Amerikaanse sociaal-psycholoog Haidt heeft veel onderzoek verricht naar de verschuiving van een spelende jeugd naar een aan het scherm gekluisterde jeugd. Het is zijn missie om kinderen en adolescenten daarvan te bevrijden.

Hij roept onder meer leiders uit de tech-industrie op om onafhankelijkheid, vrij spelen en verantwoordelijkheid in de echte wereld te bevorderen. Gates heeft hem alvast gehoord. Hij waardeert het dat Haidt ‘niet alleen het probleem schetst, maar ook echte oplossingen biedt die het overwegen waard zijn’.


# Peter Attia: Leef langer

McKinsey heeft dit jaar aan vijftig ceo’s en thoughtleaders suggesties gevraagd voor de beste businessboeken van 2024. De titel die er met kop en schouders bovenuit steekt, is Outlive: The Science and Art of Longevity van Peter Attia. Ginny Rometty, ex-ceo van IBM is fan bijvoorbeeld, net als de coo van Reddit Jen L. Wong.

De Amerikaan Attia is arts, influencer, bestellerauteur en ex-McKinsey consultant. Op zijn dertigste realiseerde hij zich dat zijn ongezonde gewoontes hem langzaam de das omdeden. Daar heeft hij op dat moment nog geen last van, maar de rekening daarvoor komt wel wanneer hij ouder wordt.

En dus focust hij in zijn lijvige boek – de Nederlandse vertaling is Leef Langer – op preventie. Daarbij geeft hij je een stapel wetenschappelijke inzichten en praktisch advies. Als je op je veertigste gewichten heft, kun je op je tachtigste je kleinkind nog optillen bijvoorbeeld. Oprah heeft hem al geïnterviewd, Hugh Jackman en Gwyneth Paltrow volgen zijn adviezen.

Hoe je als leider je duurzame initiatieven een boost kan geven

In samenwerking met Nyenrode Business Universiteit - Een hoopvolle ontwikkeling: steeds meer leiders werken aan hun Inner Development Goals (IDG’s), zodat ze duurzame initiatieven met volle overtuiging een boost kunnen geven. Nyenrode Business Universiteit moedigt dat aan en biedt leiders de mogelijkheid om met behulp van IDG’s meer inzicht te krijgen in hun drijfveren, waarden en kwaliteiten.

Lecturer Jeanine Jansen en hoogleraar André Nijhof, (beiden Nyenrode Business Universiteit) over de Inner Development Goals

De Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties vormen een belangrijke leidraad voor duurzame missies van organisaties. Maar in de dagelijkse praktijk zie je toch vaak dat leiders worstelen met de invulling. Want hoe vertaal je dat naar initiatieven die ook echt de gewenste impact hebben? En hoe ga je om met weerstand binnen je organisatie? In dat spanningsveld je weg vinden vraagt niet alleen om weloverwogen keuzes, maar vooral ook om keuzes die je als leider vanuit een diepe overtuiging neemt.

Holistisch raamwerk

De Inner Development Goals (IDG’s) zijn ontworpen om de kloof te overbruggen tussen persoonlijke groei en maatschappelijke invloed. Ze bieden leiders een holistisch raamwerk dat hen helpt zichzelf te ontwikkelen en tegelijkertijd meer impact te maken op hun organisaties en de bredere samenleving. Jeanine Jansen, lecturer op het gebied van teamontwikkeling en groepsdynamica aan Nyenrode, stelt: “De IDG’s zijn pas enkele jaren geleden ontwikkeld, maar hebben inmiddels al een wereldwijde impact.”

Bijeenkomst in Stockholm

Afgelopen oktober kon ze zelf die positieve impact ervaren, toen ze aanwezig was bij een bijeenkomst in Stockholm, waar meer dan duizend deelnemers gezamenlijk aan hun Inner Development Goals (IDG’s) werkten. Die deelnemers waren van over de hele wereld naar Zweden gekomen. De positieve energie die daar heerste, maakte diepe indruk op haar.

“Op de bijeenkomst werd iedereen gevraagd om persoonlijke verhalen te delen. We moesten verhalen vertellen over waar we trots op waren. De anderen probeerden te ontdekken welke onderliggende waarden hierin speelden”, vertelt Jansen. Dit proces helpt leiders om keuzes te maken die in lijn zijn met hun diepste waarden. Vooral bij beslissingen die weerstand kunnen oproepen. “Als je weet welke waarden achter je keuze liggen, kun je makkelijker uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt. Ook blijf je achter die keuzes staan, zelfs als er negatieve reacties komen.”

IDG’s als leidraad voor leiderschap

De IDG’s zijn ontstaan uit het Inner Development Goals Initiative, een wereldwijd netwerk van onderzoekers, leiders en experts. Het initiatief werd in 2020 gelanceerd door de Zweedse 29k Foundation en academische instellingen zoals het Human Flourishing Program van Harvard. Ze ontwikkelden een raamwerk dat mensen helpt bij hun innerlijke ontwikkeling en hen in staat stelt een positieve impact te maken op hun organisatie en de samenleving.

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor veel leiders. “Leiders zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid, maar om daadwerkelijk keuzes te maken die in lijn zijn met duurzaamheid, hebben ze vaak moed nodig”, zegt Jansen. De IDG’s bieden hen de mogelijkheid om zichzelf te reflecteren en duidelijker inzicht te krijgen in hun persoonlijke waarden, wat hen helpt om moedige keuzes te maken.

Als leider kun je het niet alleen

André Nijhof, hoogleraar Duurzaam Ondernemen en Stewardship bij Nyenrode, benadrukt dat individuele initiatieven vaak het verschil maken. “Mensen onderschatten hun eigen invloed. Veranderingen beginnen klein, en hoewel je niet direct resultaat ziet, kun je wel het belangrijke zetje geven om een ontwikkeling in gang te zetten.”

Hij vervolgt: “De vraagstukken waar leiders tegenwoordig mee te maken hebben, zijn zeer complex. Daarbij is geen enkele partij in staat om een groot maatschappelijk probleem in zijn eentje op te lossen. Als leider ben je dus afhankelijk van anderen. Een echte versnelling ontstaat pas als partijen gaan samenwerken en samen leren wat werkt en wat niet werkt. Bij zo’n samenwerking bestaat wel het risico dat er veel gepraat wordt en dat er niet tot actie wordt overgegaan. Dan komen de IDG’s goed van pas, want Acting is daarbij een van de vijf hoofdpijlers.”

Bubble hopping voor inzicht

Klimaatverandering, het smelten van de ijskappen, de energietransitie: dat zijn grote veranderingen waarbij het de vraag is wat je daar als individu aan kunt doen. Om te beginnen helpt het om beter naar elkaar te luisteren, en daar komt de hoofdpijler Relating om de hoek kijken”, benadrukt Jansen. “We zijn ons er vaak niet van bewust dat we in een bubbel zitten en we niet goed op de hoogte zijn van wat er in andere bubbels speelt. En juist het uitwisselen van ideeën en ervaringen komen nieuwe inzichten aar voren en ontstaan succesvolle initiatieven. Leiders doen er dus goed aan om vaker open te staan voor bubble hopping.

Houvast bij innerlijke ontwikkeling

De IDG’s bieden zo’n helder raamwerk voor innerlijke ontwikkeling dat Nyenrode ervoor heeft gekozen om deze principes op te nemen in hun opleidingen en ontwikkelprogramma’s voor leiders. Dit gebeurt onder andere door deelnemers te laten ervaren wat het betekent om ‘bubble hopping’ te doen, of door hen uit te dagen dilemma’s aan te gaan en te onderzoeken wat er gebeurt wanneer ze vanuit hun waarden handelen.

Inner Development Goals in vogelvlucht

De Inner Development Goals bestaan uit 23 kwaliteiten, onderverdeeld in 5 pijlers. Ze stellen je als leider in staat om duurzame impact te maken. Zo kun je ontdekken welke van deze kwaliteiten aandacht behoeven, en waar je aan kunt werken.

1. Being: de relatie met jezelf. Hier gaat het over je innerlijke kompas, integriteit en authenticiteit, openheid en leergierigheid, zelfbewustzijn en bewuste aanwezigheid.
2. Thinking: cognitieve vaardigheden voor focus. Met de vaardigheden: kritisch denkvermogen, bewustzijn van complexiteit, omgaan met contrasterende perspectieven, betekenisgeving, gericht op lange termijn en visievorming.
3. Relating: verbinden met anderen en de wereld. Met aandacht voor waardering, verbondenheid, nederigheid, empathie en compassie.
4. Collaboration: sociale vaardigheden voor samenwerking. Communicatievaardigheden, co-creatie vaardigheden, inclusieve mentaliteit en interculturele vaardigheden, vertrouwen, vaardigheden om anderen in beweging te brengen.
5. Acting: doen en verandering sturen. Hier gaat het om moed, creativiteit, optimisme en doorzettingsvermogen.

En ja, dat is een flinke lijst. Maar het is ook niet zozeer de bedoeling dat leiders al die aandachtspunten elk moment paraat moeten hebben. Het gaat er vooral om dat ze bij het maken van lastige beslissingen terug kunnen vallen op hun innerlijk kompas, waarbij ze die met behulp van de IDG’s een stuk scherper in beeld kunnen krijgen.