Lichaamstaal is heel belangrijk in het bedrijfsleven. Daarom schreef expert Frank van Marwijk er een boek over. "Als een manager let op de non-verbale signalen in zijn bedrijf, kan hij de organisatie verbeteren."
Iedereen manipuleert, valt te lezen op NUzakelijk.nl. Zo is onze minister-president, die nu zelfs grapjes maakt, er de afgelopen jaren beter in geworden. Ook Wouter Bos heeft zich de beginselen van manipuleren eigen gemaakt. Hij zet zichzelf heel bewust neer als sterke man in crisistijd en probeert zo te zorgen dat het vertrouwen in de economie blijft.
Sturen
"Mensen denken bij manipuleren altijd aan iets dat ten koste gaat van anderen, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn", zegt Frank van Marwijk, auteur van het boek Manipuleren kun je leren op NUzakelijk.nl. U kunt zelf sturen hoe u op anderen overkomt, om zo uw doelen te bereiken.
Tweede laag
De opvoeding van uw kinderen bijvoorbeeld, is volgens Van Marijk "een en al manipulatie". Wel is een kind natuurlijk makkelijker te beïnvloeden dan uw volwassen werknemers of baas. "Volwassenen hebben geleerd om op hun hoede te zijn, ze zoeken ergens iets achter. Een gesprek heeft een onderwerp, maar tegelijkertijd is er een tweede laag: vind je degene waarmee je praat aardig, wie is de baas, wie neemt de leiding? Dat blijkt allemaal uit de non-verbale communicatie."
Dwarsligger
Volgens Van Marwijk kunnen managers hun organisatie verbeteren, als ze zich bewust zijn van wat er in die tweede laag speelt. "Maak een sociogram van je team: wie gaan goed met elkaar om en wie zijn het altijd oneens met elkaar in vergaderingen", zegt Van Marwijk op de website. "Als je dat weet kun je daar op inspelen. Neem iemand die dwarsligt bijvoorbeeld even apart, laat je waardering blijken voor zijn inbreng. Vervolgens kun je hem sturen in de richting van jouw idee terwijl je hem laat denken dat het zijn eigen idee is."
Scherpe kantjes
Streeft u bij besluitvorming altijd naar consensus? Dan gaat u volgens de lichaamstaalexpert te ver. "Van een briljant plan worden vaak de scherpe kantjes afgehaald net zo lang tot iedereen het erover eens is. Maar vaak heb je dan nog maar een schim van het originele idee over. Je kunt als manager juist ook proberen je team te sturen. Geef ze waardering, praat ze moed in, laat ze denken dat ze hebben meegedacht. Uiteindelijk kun je zo iedereen winnen voor dat plan."
Trucjes
De trucjes die hij in zijn boek geeft zijn eenvoudig. Wilt u overkomen als een hardwerkend iemand? Ga dan niet de hele dag stil achter je computer zitten. Loop vaak heen en weer en verstuur veel e-mails, adviseert de auteur, en laat merken dat je gestresst bent. Als u wilt laten zien dat u luistert, knik dan af en toe en glimlach als u het met de spreker eens bent. Wilt u aardig gevonden worden? Raak iemand dan terloops aan of geef hem of haar een compliment.