Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Managers verdienen te veel en doen te weinig

Managers verdienen veel, werken weinig, weten niet wat hun werknemers doen en motiveren niet.

Werknemers zijn over het algemeen niet diep onder de indruk van hun baas, blijkt uit onderzoek van human resourcebedrijf Kelly Services. In tegendeel zelfs: de uitkomsten leggen een diep gevoel van wanhoop bloot over de prestaties van de senior executives, stelt Patricia Becker, Algemeen Directeur Kelly Services Nederland.

Motivatie
Misschien nog wel de ergste uitkomst van dit onderzoek is dat u geen motivator bent. En juist dat wordt in andere onderzoeken zo dik onderstreept als essentieel om uw mensen in dienst te houden. Maar eenderde van de werknemers wordt niet door de baas gemotiveerd om beter werk te leveren of de productiviteit te laten stijgen. Over het algemeen zijn vooral de mannelijke respondenten hierover ontevreden.

Ondermaats
Becker: "Werknemers voelen dat veel van de senior leidinggevenden niet volgens de verwachte standaard werken. Respondenten vinden het niveau van ondersteuning en begeleiding, nodig om de werknemers te motiveren, ondermaats."

Schooierloon
Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers vindt dat hun baas te veel verdient. En u krijgt dan meer voor minder, want u werkt lang niet zo hard als de medewerkers. Die moeten genoegen nemen met een schooierloontje, oordelen uw werknemers. Een op de vijf vindt dat ze zelf harder werken dan de baas. "Medewerkers kijken naar de salarissen van sommige senior executives en begrijpen dan vaak niet hoe de beloning wordt gekoppeld aan de bedrijfsprestaties", zegt Becker.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijkse werkzaamheden
Weet u trouwens wel waar uw werknemers dag in dag uit mee bezig zijn? Volgens een kwart begrijpt u daar namelijk niets van. En al begrijpt u het wel, eenderde denkt dat u hun werkzaamheden niet zelf kunt uitvoeren, mocht dat nodig zijn. De vraag is of het hier slechts een negatief imago betreft, waar u flink aan moet gaan werken, of dat u daadwerkelijk vanuit een ivoren torentje regeert en vergeet interesse te tonen in uw werknemers.