De meeste Nederlandse managers kunnen niet één nummer van Justin Bieber opnoemen. Dit en meer resultaten uit MT's muziekonderzoek.
De helft van de managers zegt nog steeds cd's te kopen, ruim 20 procent luistert minstens 20 uur muziek in de week, en 83 procent ziet zichzelf 'best wel' tot '100%' als muziekliefhebber. Of ze ook de actuele ontwikkelingen in de muziek volgen is echter een groot vraagteken. Slechts 8 procent van de respondenten kan 'enkele' nummers uit het hoofd opnoemen van de op dit moment vooral onder tienermeisjes razend populaire Justin Bieber (zie foto). Dat blijkt uit onderzoek van MT.
Managers hebben er overigens weinig tot geen moeite mee als hun medewerkers naar muziek luisteren, zo blijkt uit het onderzoek. Zo'n 80 procent van de managers zegt daar geen problemen mee te hebben.
En als het al niet mag, dat naar muziek luisteren, dan is het zelden omdat de manager er zelf niet van houdt. Het leidt af van het werk, vindt hij of zij in bijna een kwart van de gevallen, en de helft vindt het geen professionele indruk maken om muziek te luisteren. Overigens bepaalt de leidinggevende zelf ook zelden (in 2,3 procent van de gevallen) welke muziek op het werk gedraaid wordt. Meestal doen de medewerkers dat onderling (63,7%) of luisteren ze in hun eigen kamer of met koptelefoon op (29.9%). Wel geeft 18,9 procent van de ondervraagde managers toe te gedogen dat medewerkers naar muziek luisteren, maar het eigenlijk liever niet te willen.
De Nederlandse managers kwalificeren zichzelf desondanks wel in overgrote meerderheid als 'muziekliefhebber'. 'Slechts' 17 procent antwoordt 'nee' op deze vraag, al is onduidelijk of managers zich daarmee positief of juist negatief onderscheiden van de rest van de Nederlandse bevolking, de vraag is nooit eerder zo gesteld aan een breed publiek.
Dat de manager een druk bestaan heeft, mag bekend zijn. Dat dit het luisteren van muziek soms in de weg staat, blijkt uit dit onderzoek. Op de vraag 'Hoeveel uur muziek luistert u per week?' antwoordt zo'n 21 procent '20 uur of meer', zeg zo'n 3 uur per dag. De rest komt daar dus niet aan toe.
Ook qua muziekstijl onderscheidt de Nederlandse manager zich niet echt. Veruit de grootste groep kiest bij deze (geholpen) vraag voor 'internationale tophits', gevolgd door 'gitaarrock' en 'klassiek'. Dance doet het ook nog redelijk goed, indie, moderne en klassieke jazz en vooral hiphop blijven daar ver bij achter.
Het drukke bestaan van de manager staat waarschijnlijk ook een serieus nevenbestaan als muzikant in de weg. Op de vraag of de manager zelf (actief) muziek beoefent, antwoordt nog geen kwart bevestigend.
De Nederlandse manager is ook geen big spender als het om muziek gaat. Slechts 22 procent zegt maandelijks meer dan 20 euro aan muziekconsumptie te besteden.
De meeste managers mogen dan niet veel geld uitgeven, als ze het doen, dan is dat opmerkelijk genoeg vooral aan cd's en concertkaartjes. Aan MP3's of vinyl denkt de manager veel minder. De cd-branche mag dan ingestort zijn, aan de Nederlandse manager zal het in elk geval niet liggen…