Het idee achter eet- en bestelwebsite Thuisbezorgd ontstond precies zoals je zou verwachten: oprichter Jitse Groen (1978) wil in 1999 samen met zijn familie in de kop van Noord-Holland Chinees bestellen op een verjaardag, maar vindt online enkel pizza in Amsterdam, zo’n 60 kilometer verderop. Een half jaar later registreert Groen – student bedrijfsinformatietechnologie aan de Universiteit Twente – zich als ondernemer bij de Kamer van Koophandel en begint hij met de opzet van de webwinkel.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan: in 2000 is het internet alleen nog bereikbaar via het inbellen met een modem. Het bestellen van voedsel via het relatief nieuwe systeem komt al helemaal niet bij mensen op. Drie jaar later betekent de doorbraak van het breedbandinternet ook de doorbraak van de webwinkel: het aantal bestellingen stijgt langzaam. Groen besluit na een aantal jaar zijn studie op te geven om zich volledig op Thuisbezorgd.nl te storten.
Inmiddels is de Nederlandse tak (à 7.000 aangesloten restaurants) uitgebreid met een Duitse, Poolse, Oostenrijkse en zelfs Vietnamese variant. In 2012 werd zo’n 13 miljoen groeigeld opgehaald om het bedrijf internationaal uit te rollen onder de naam Takeaway.com. In Nederland en België is Groen met zijn bedrijf marktleider en goed voor zo’n 550 banen.
Deeleconomie
Die positie als marktleider wordt de laatste jaren bedreigd door bedrijven als Uber Eats, Deliveroo en Foodora: bedrijven die enkel in de grote steden opereren en met fiets- en scooterkoeriers bepaalde restaurants helpen met de bezorging. Groen bekijkt het met argusogen. ‘De wijze waarop concurrentie met hun bezorgers omgaat is niet houdbaar en in veel landen zelfs illegaal,’ aldus Groen in Het Parool. De nieuwe bezorgdiensten zijn onderdeel van de deeleconomie, waarbij bezorgers niet in dienst zijn en gebruik maken van hun eigen fietsen en scooters.
Thuisbezorgd heeft ongeveer een derde van de Nederlandse markt in handen. Om deze reden kan Groen de commissie van het platform, ondanks toenemende kritiek van restauranthouders, verhogen. In januari verhoogde de website de commissie van twaalf naar dertien procent. In een interview met RTL Z zei Groen niet van plan te zijn de commissie te verlagen, ook niet als de kritiek aanhoudt. ‘Maar een klein deel van de 7500 aangesloten restaurants heeft kritiek, het merendeel is zeer tevreden’, aldus Groen.
Restauranteigenaren in Tilburg sluiten zich nu aan bij Neemmee.nl, een platform dat geen commissie rekent. Ook op andere plaatsen in Nederland groeit de ontevredenheid: zo is in Enschede de besteldienst Leqqr opgericht en gaat in Groningen FoodDrop de strijd aan met het bedrijf van Groen.
Verlies
Lang investeerde Groen zijn eigen geld in de zaak, maar in 2016 bracht hij het bedrijf naar de beurs om geld te verkrijgen voor groei in Duitsland en andere Europese landen.De omzet van Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, is vorig jaar met 49 procent gestegen naar 166 miljoen euro. Duitsland alleen al groeide 57 procent.
Maar het verlies steeg ook, naar 40 miljoen euro tegen 30 miljoen in 2016. Dat verlies is het gevolg van sterk gestegen marketingkosten. Die gingen van 82 miljoen naar 116 miljoen euro. Groen verklaart het vooral door de groeiambities dat de webwinkel niet winstgevend is. ‘Het is van uiterst belang dat we Duitsland en Polen laten groeien naar het niveau van Nederland, waar we al winstgevend zijn. We kiezen er nu voor verlies te maken en met onze inkomsten groei te financieren’, aldus Groen in Het Parool.
Zo veel informatie als er over Thuisbezorgd online te vinden is, zo weinig is er te vinden over het privéleven van Groen. Of hij een vrouw of kinderen heeft is niet bekend. Wel kocht hij onlangs een voormalig strandhotel in Noordwijk om te gaan wonen. Hij werd begin vorig jaar door zakenblad Quote benoemd tot de rijkste jonge miljonair (onder de 40), met een vermogen van 460 miljoen euro.
Zelf bestelt hij ook nog wel eens wat via zijn website. Favoriet is een steenoven pizza quattro formaggi. ‘De beste vind je uiteraard in Italië, maar hier in Nederland ken ik ook wel een paar goede adresjes. Want ik wil natuurlijk wel een top-pizza, anders hoeft het niet.’
Overnames
Takeaway blijft flink investeren in groei. Het bedrijf maakte bekend twee branchegenoten in Bulgarije (BGmenu) en Roemenië (Oliviera) over te nemen voor ruim 10 miljoen euro. Daarmee wil Takeaway nieuwe markten aanboren. BGmenu is in eigen land marktleider in maaltijdbezorging, Oliviera is volgens Takeaway een van de grootsten in Roemenië. Ook heeft het bedrijf de platforms Foodarena in Zwitserland en 10bis in Israël overgenomen. Met deze laatste aankoop stapt Takeaway ook in het bezorgen van maaltijden bij bedrijven.