Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager krijgt nu meer bonus dan ondergeschikte

De hoogte van uitbetaalde bonussen is tussen april 2008 en april 2009 met ruim 20 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2007 en 2008. Ondersteunend personeel wordt hierin harder getroffen dan managers.

Dat blijkt uit onderzoek van HR-adviesbureau Towers Perrin. In de periode voor de crisis werd gemiddeld 93 procent van het gestelde target aan bonussen uitbetaald. Tussen april 2008 en april 2009, de periode waarin de crisis zijn hoogtepunt beleefde, was dit 72 procent. De daling manifesteert zich in bonussen op alle niveaus. Managers (-20%), professionals (-20%) en ondersteunend personeel (-30%); allen gingen er op achteruit.

Verworven recht
"Opmerkelijk is dat ondersteunend personeel gemiddeld meer inlevert dan professionals en managers", zegt Raymond Welmers, Practice Leader Rewards & Performance Management bij Towers Perrin. "Dit is in strijd met de heersende gedachte dat variabele beloning bij ondersteunend personeel vaak als verworven recht wordt beschouwd én als zodanig toegepast. Dit geeft aan dat de bonus ook voor het ondersteunend personeel sterk gekoppeld is aan de bedrijfsresultaten."

Targets
"Bij managers en professionals spelen echter – naast directe koppeling aan de bedrijfsresultaten – ook meer kwalitatieve doelstellingen een rol, die ook in tijden van crisis nog steeds (deels) te behalen zijn", stelt Welmers. De bonus voor het behalen van de target werd in de recessieperiode door vrijwel geen enkele organisatie bijgesteld. "Uiteindelijk gaat het, zowel voor de onderneming als de werknemer, om de feitelijk uitgekeerde beloning", aldus Welmers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Differentiatie
Lagere bonussen zijn in lijn met een van de belangrijkste doelstellingen van variabele beloning, namelijk het mee bewegen van loonkosten met het bedrijfsresultaat en het kunnen differentiëren tussen excellente en minder goed presterende werknemers. Ook tijdens een recessie blijft dit van belang. Welmers: "Talent blijft schaars en talentmanagement staat bij veel organisaties dan ook hoog op de HR agenda. Als je als bedrijf niet in staat bent te differentiëren, zijn het je talenten die als eerste de organisatie verlaten."