Sommigen kennen haar nog, de koffiejuffrouw. Ieder uur een klopje op de deur gevolgd met de vraag ‘kopje koffie?' Bij een enkeling is de koffiejuffrouw nog niet wegbezuinigd. De rest van de managers is sociaal gezien goed bezig door regelmatig een rondje voor de afdeling te halen.
Dat blijkt uit eigen onderzoek onder managers naar de zakelijke etiquette op de werkvloer. Slechts één op de tien haalt enkel koffie voor zichzelf, omdat, zo schrijft een manager: "als ik graag koffie zou schenken, ik wel in de horeca ging werken." "Zet dit gegeven op uw site", adviseert Roel Wolbrink, medeoprichter van New Tailor en schrijver van het boek businessetiquette. "Hier halen we koffie voor elkaar of hier mag u zelf koffie halen. Het zegt iets over de sfeer binnen een bedrijf."
"Overigens als de kwaliteit van de koffie goed is, presteren je werknemers beter. Dat geldt ook voor de lunch." Of de lunch bij iedereen even goed is, blijft de vraag. Maar feit is dat bijna een derde van de managers altijd meegaat omdat het zo gezellig is. Toch kan het ook beter zijn om niet mee te gaan.
Zakelijk etiquettedeskundige en schrijver van het boek zakelijke Etiquette, de sleutel tot succes, Magda Berman: "Soms vinden werknemers het fijn zonder manager te lunchen, zoals je het vroeger op school fijn vond om zonder docent te spelen. Daarnaast, als het te veel 'oude jongens krentenbrood' wordt, is het moeilijk om lastige gesprekken te voeren met je werknemers." Zij adviseert een à twee keer per week mee te gaan. Nooit meegaan is af te raden. "Voor het groepsgevoel is het wel goed om zo nu en dan mee te gaan."
Meer zakelijke etiquetteregels en hoe managers daarmee omgaan, leest u vanaf aanstaande vrijdag in Management Team 13.