Hoe geïnteresseerd bent u in het privéleven van uw werknemers en collega's? Zou u bijvoorbeeld een collega apart nemen om te vertellen dat u haar partner gezien hebt, innig verstrengeld met een blondine?
In dit geval kon de collega er gelukkig om lachen; het betrof de tweelingbroer van haar man met zijn nieuwste aanwinst. Maar hoeveel interesse mogen werknemers van u verwachten? "Dat is persoonlijk. Je kunt betrokkenheid niet verplichten, dan gaan mensen het met tegenzin doen en komt het nep over", stelt zakelijk etiquettedeskundige en schrijver van het boek zakelijke Etiquette, de sleutel tot succes, Magda Berman naar aanleiding van ons eigen onderzoek.
Roel Wolbrink, medeoprichter van New Tailor en schrijver van het boek businessetiquette stelt dat het afhankelijk is van wat u van uw mensen gedaan wilt krijgen. "Er moet wel gepresteerd worden. Elke actie lijdt tot een reactie, je moet nadenken of het goed is voor je bedrijf." Vaak genieten werknemers wel van de aandacht.
De meeste managers stellen dan ook vragen over het privéleven van hun werknemers. Hoewel meer dan een derde dit soort vragen alleen stelt bij degenen die ze ‘mogen'. Berman vindt dit kwalijk. "Het mag niet zo zijn dat je, zoals vroeger op school wel eens gebeurde, een lieveling hebt."
Respect
Hoewel veel managers er baat bij zouden hebben, bestaan er geen zwart-witte regels voor etiquette op de werkvloer. "Je moet iedere situatie beoordelen op basis van respect. Daarmee besteed je gelijk aandacht aan je werknemer." Wolbrink beaamt dit, en vult aan: "Je moet wel jezelf blijven."
Meer zakelijke etiquetteregels en hoe managers daarmee omgaan, leest u vanaf aanstaande vrijdag in Management Team 13.