Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Managen in tijden van tegenspoed

De 15 meest voorkomende managementfouten in tijden van economische onzekerheid en tips hoe het wel moet. "Denk niet dat mensen 'maar blij moeten zijn' dat ze werk hebben. Uw meest getalenteerde medewerkers hebben altijd alternatieven."

Managen en leidinggeven is nooit eenvoudig, maar in tijden van economische onzekerheid is dat nog lastiger. Uw rol als leider is essentieel. Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers gemotiveerd en enthousiast blijven terwijl ook zij de kille adem van een onaangenaam economisch tij in de nek voelen? En ook: bent u er klaar voor om mee te bewegen als de opleving zich aandient?

Robert Half International zet de meest voorkomende managementfouten in tijden van economische onzekerheid op een rij en geeft tips om deze te voorkomen.
 
1. Denk niet dat mensen maar blij moeten zijn dat ze werk hebben
Inderdaad, veel mensen zijn blij dat ze een vaste baan hebben in  deze mindere economische tijden, maar uw meest getalenteerde medewerkers hebben altijd alternatieven. Goede mensen zijn in alle economische situaties gewild, en u bent erbij gebaat dat uw beste medewerkers voor lange tijd bij u blijven werken.

2. Medewerkers kunnen geen gedachten lezen
U hebt de hele week kostenbesparende maatregelen doorgevoerd – en nu vraagt uw assistentaccountant om een salarisverhoging. Verkeerd moment, maar als u niet open en regelmatig communiceert, zullen uw medewerkers niet begrijpen hoe het bedrijf ervoor staat.

3. Negeer geruchten niet
In elk bedrijf is er een geruchtencircuit, vooral als er gesloten deuren zijn, vergaderingen geannuleerd worden en mensen tegen elkaar fluisteren. Als uw personeel het nieuws niet van u hoort, horen ze het van iemand anders, en dan klopt het misschien niet helemaal.

4. Blijf erkenning geven
Veel senior managers zullen de eerste zijn om toe te geven dat ze gewenst gedrag van hun medewerkers vaker zouden moeten belonen. Te veel prijzen is onmogelijk, zolang de complimenten duidelijk, oprecht en op het juiste moment gegeven worden.

5. Laat waardering niet pas aan het eind blijken
Het is goed dat u uw waardering laat blijken nadat mensen goed gepresteerd hebben, maar vergeet niet dat af en toe een complimentje tussendoor ook wonderen doet en dat dit de motivatie en productiviteit verhoogt.

6. Sta achter uw mensen
Managers die hun medewerkers niet steunen verliezen hun vertrouwen. Kom op voor uw mensen, zeker als ze onterecht kritiek krijgen.

7. Behandel toptalenten ook als zodanig
Veel managers maken de fout dat ze te veel tijd en middelen besteden aan het verbeteren van de prestaties van middelmatige medewerkers, terwijl ze geen oog hebben voor hun grootste talenten. Alhoewel het ontwikkelen van competenties belangrijk is, is vaak het toptalent verantwoordelijk voor de grootste successen van uw onderneming.

8. Bespaar niet op opleidingen
Denk twee keer na voordat u snijdt in opleidingsbudgetten. Het bevorderen van de vaardigheden van uw medewerkers kan namelijk zowel op korte als op lange termijn winst opleveren.

9. Stel uren draaien niet gelijk aan productiviteit
Waardeer uw mensen niet op basis van het aantal uren dat ze draaien. Beloon mensen op basis van de mate waarin de door hen behaalde resultaten bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.

10. Verhoog de werkdruk niet te veel
Ontslagen en lagere budgetten hebben tot gevolg dat één persoon het werk van twee of meer personen moet doen. Bepaal welke projecten van essentieel belang zijn voor het bedrijf en delegeer de overige taken. Schakel tijdelijk personeel in om uw medewerkers te ondersteunen.

11. Wacht niet op de economische ommekeer
Als u een goed idee hebt, wacht dan niet op economisch herstel om het uit te voeren. Door nu actie te ondernemen, bouwt u een voorsprong op ten opzichte van de concurrentie.

12. Doe geen concessies aan kwaliteit
Als mensen het druk hebben, worden er sneller fouten gemaakt. Maar neem geen genoegen met een mindere kwaliteit omdat uw mensen overstelpt worden met werk. U creëert dan een gedragspatroon dat moeilijk te doorbreken is wanneer de hoeveelheid werk weer normaal wordt.

13. Bespaar niet op de verkeerde dingen
De meeste bedrijven moeten in de kosten snijden, maar wees voorzichtig als het gaat om het bijstellen van de dienstverlening aan uw klanten. Als uw klanten gewend zijn aan bepaalde voordelen, kan het verkeerd zijn om hierop te bezuinigen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

14. Blijf aandacht schenken aan klantencontacten
Klantenservice is des te belangrijker in moeilijke tijden. Doet u alles wat mogelijk is om ervoor te zorgen dat diegenen die de eerste contacten hebben met de klanten de juiste boodschap uitdragen? Als deze medewerkers onverschillig overkomen, kunt u potentiële en bestaande klanten verliezen.

15. Bindt uw medewerkers niet aan handen en voeten
Leer uw team zelf beslissingen te nemen die positieve klantenervaringen waarborgen. Geef uw medewerkers advies over hoe dilemma’s het best opgelost kunnen worden, en koppel terug naar uw medewerkers wat ze goed gedaan hebben en wat beter zou kunnen.