Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Management in 300 pagina’s, het kan

‘Alles wat een manager moet weten’ is een pretentieuze claim voor een boek. 300 pagina’s blijkt er toch voldoende voor.

De vraag is natuurlijk: wat zegt dat over het managementvak, als je het vrij alomvattend kunt beschrijven in nog geen 300 pagina’s?GERECENSEERD
What every manager needs to know
Marielle Sonnenberg en Judie van Breukelen
(Kluwer, 304 blz.)


Laten we het er maar op houden dat het de verdienste is van auteurs Mariëlle Sonnenberg en Judie van Breukelen, dat het ze gelukt is. Echt een enorme veelheid aan onderwerpen komt voorbij in hun ook nog eens uiterst leesbare managers-encyclopedie: van het taylorisme tot Six Sigma, van goeroes als Mintzberg, Drucker en Gary Hamel tot de visie van Paul Polman en generaal-majoor der mariniers Ton van Ede, en van oude denkers als Sun-Tzu tot nieuwe als Malcolm Gladwell.

Stukjes van de puzzel

Dat hebben ze dan ook nog eens allemaal slim weten te rubriceren onder trefwoorden als ‘strategische vraagstukken’, ‘leiderschap en volgerschap’, ‘emoties, energie en vitaliteit’ en ‘principes en paradoxen’, zodat het ook in het hoofd overzichtelijk blijft en je al lezende het gevoel krijgt dat de losse stukjes van de puzzel steeds beter in elkaar vallen tot één kleurig geheel. 

Verplichte kost?

Natuurlijk, als je er goed over nadenkt is zo’n titel onzin. Voor elke genoemde denker zijn zo 10 anderen te verzinnen die minstens iets even interessants te melden hebben. En Robert Pirsigs ‘Zen en de kunst van het motoronderhoud’ is in de literatuurhistorie ongetwijfeld een reuzebelangrijk boek, maar nu ook niet echt verplichte kost voor de manager. VIND IK LEUK?
Interesse om dit boek te winnen? Hou onze Facebookpagina in de gaten door em te Liken, want wekelijks verloten we een boek onder onze fans!

Praktijkcasussen

Zo zijn er nog wel meer kritische noten te kraken, als je er naar zoekt. Maar door het geheel te larderen met boeiende praktijkcasussen van vandaag de dag, door de inleidingen van elk hoofdstuk samen te vatten met weer een eigen ‘What Every Manager Needs to Know’, en door soms verrassende, maar wel steeds rake theorieën te beschrijven, in een fijne, toegankelijke stijl, ontstaat in elk geval wel de indruk van een compleet overzicht van het vakgebied. 

Geen zelfhulpboek

Waar ‘Managing’ van Mintzberg vooral een sterk overzicht geeft van de dagelijkse praktijk van de gemiddelde (midden)manager, hebben we hier een minstens even sterk overzicht van alle theorie die daaraan ten grondslag zou (moeten) liggen. Het is géén ‘how to’-boek, géén zelfhulpboek en uw leven zal na lezing ook niet voor eeuwig veranderd zijn. Dat krijg je als je ideeën samenvat waar anderen al vaak in een grijs verleden naam mee maakten. Maar het is wel een boek dat u aan het denken kan zetten. En dat is ook heel wat waard.

Hierover moet het gaan

Als u van plan was één managementboek te kopen dit jaar, dan is dit een veilige keus, even goed voor op het nachtkastje als voor op het bureau. Niet omdat u na lezing ervan alles weet van het managementvak en onmiddellijk een beter mens zult zijn, maar wel omdat u dan in elk geval weet waarover het zou móéten gaan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Check alle boekrecensies in ons archief.

MT verloot wekelijks een actueel managementboek op Facebook. Dus, meld je aan!