Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Management buy-out op shirt AZ

Je naam op het shirt van een eredivisieclub. AFAS ERP durft het aan. Het softwarebedrijf ontstond veertien jaar geleden na een management-buyout. MT in gesprek met directeur Bas van der Veldt.


Wanneer is het balletje gaan rollen?

“Een paar maanden geleden hebben we AZ zelf benaderd. ‘Jullie zoeken nog een hoofdsponsor, zullen we eens gaan praten?’ In eerste instantie leek het erop dat we niet tot elkaar konden komen. Twee weken geleden nam de club echter weer contact met ons op en waren we er snel uit. Vrijdag 8 augustus is de deal beklonken.”

Toch speelde AZ die zondag erop met een vraagteken op het shirt.

“Dat was een ludieke actie. AZ wilde pas voor het eerst in de AFAS-shirts spelen in het eigen stadium voor eigen publiek. Zo’n vraagteken was nog nooit eerder gedaan en zorgde dan ook voor de nodige ophef. Zelfs het journaal besteedde er aandacht aan. Een goed geslaagde marketingstunt dus. Voor ons was het de afgelopen dagen wel af en toe de tong afbijten, want het nieuws mocht nog niet naar buiten komen.”

Wie bedenkt zo’n idee dan eigenlijk en was het moeilijk om daar binnen het management draagvlak voor te krijgen?

“Vorig jaar oktober had onze grafische medewerker op een foto van Maarten Martens het DSB-logo weggepoetst en de naam AFAS neergezet. ‘AZ herrijst dankzij AFAS’, zo stond in een mailtje dat hij als grapje binnen het bedrijf had rondverstuurd. Dat bleef op de één of andere manier door mijn hoofd spoken al die tijd. Ton van der Veldt, mijn vader en tevens één van de oprichters van het bedrijf, kwam er drie maanden geleden opnieuw mee. ‘Ze zoeken daar in Alkmaar nog een hoofdsponsor, is dat niks voor ons?’ Zo is het gaan spelen. AFAS is een hecht familiebedrijf met korte lijntjes en een doe-mentaliteit. Iemand oppert een idee, ik ben positief en proef hetzelfde enthousiasme om me heen, de marketing directrice stuurt vervolgens een mail naar de club en twee weken later zitten we om tafel.”

Voor de mensen die nog nooit van AFAS hebben gehoord, stel het bedrijf even in vogelvlucht aan de rest van Nederland voor.

“AFAS is in 1996 ontstaan als management buy-out vanuit RAET, dat zich voornamelijk richt op het produceren van salarisstroken. We waren een verliesleidend onderdeel waar het bedrijf graag van afwilde. Mijn vader kreeg als werknemer de opdracht om op te zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar. Hij zag er echter nog wel potentie in en besloot daarom om het onderdeel zelf op te kopen, samen met Piet Mas die op dat moment nog zijn eigen accountantskantoor had. Met 4000 klanten en vijftig medewerkers is AFAS begonnen. Meteen al in het eerste jaar werd een gezonde winst genoteerd. We leveren ERP-software die je in staat stelt om alle processen in het bedrijf te automatiseren. Van de boekhouding, personeelsadministratie, salarisverwerking tot aan het bijhouden van de workflow. Onze opdrachtgevers komen voornamelijk uit het MKB, bedrijven tot circa vijfhonderd medewerkers. Vandaag de dag tellen we 10.000 klanten en driehonderd medewerkers. Naast onze hoofdvestiging in Leusden zijn we actief in België, Luxemburg en op Curaçao.”

Behalve shirtsponsor staat jullie naam vanaf nu ook op de gevel van het stadion. En dat in een tijd waarin veel bedrijven nog steeds de economische crisis voelen. Kwestie van durf?

“Kwestie van anders zijn. Zowel voor AZ als voor ons is dat één van de kenmerken. Juist op het moment dat veel bedrijven snijden in hun marketingkosten, zien wij met shirtsponsoring kansen. De exposure die we hiermee met AFAS scoren is enorm. Dat zag ik vandaag al meteen tijdens de perspresentatie waar er op één moment bijna acht fotografen voor mijn neus stonden. Onze bedrijfsregel is simpel: 7,5 procent van onze begroting gaat de marketingpot in en daarmee kunnen we leuke dingen doen.”

En die 7,5 procent gaat nu helemaal op aan AZ?

“Zeker niet. Ik kan geen bedragen bekendmaken, maar het past prima in ons marketingbudget. We kunnen ook doorgewoon met onze andere activiteiten op dit gebied, zoals de sponsoring van Business Class van Harry Mens en ons eigen tennistoernooi, de AFAS Tennis Classics.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoewel AZ en AFAS beide geen mededelingen doen over het bedrag dat met de verbintenis is gemoeid, lichtte algemeen directeur Toon Gerbrands wel een tipje van de sluier. “Denk aan een sponsorcontract in de grootte van SC Heerenveen”, aldus de AZ-directeur tijdens de perspresentatie. Een bedrag van 2 tot 3 miljoen euro per jaar dus. PSV en Feyenoord ontvangen overigens ruim 5 miljoen euro, Ajax tikt met Aegon zelfs een jaarlijks sponsorbedrag van 10 miljoen binnen.

Aanstaande zaterdag speelt AZ voor het eerst in de nieuwe shirts. Het heeft er met AFAS-directeur Bas van der Veldt in ieder geval een hartstochtelijke supporter in de businesslounge bij.