Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mac kan niet stuk

De faam van iPhone en iPad blijft afstralen op de andere producten van Apple. Bij een snel afkalvende pc-markt is de groei van de Mac laptops en bureaucomputers echt spectaculair.

 

Dat de tablet, en dan nog steeds vooral Apple's iPadvreet aan de verkoop van netbooks, laptops en pc's was al bekend. Dat Apple juist gaat als een speer met zijn smartphones en tablets, ook. Maar de manier waarop ook de Macbooks en iMacs over de toonbank gaan, is verbluffend. Het lijkt er zelfs op, dat de Mac doorbreekt bij bedrijven en overheid.

20e kwartaal outperformer

Met de maand maart sloot Apple volgens cijfers van IDC het twintigste kwartaal op rij af, waarin het sneller groeide dan de pc-markt. Sterker nog: er werden wereldwijd ruim een kwart meer Macs verkocht dan een jaar eerder, tegenover een krimp van 1,2 procent voor de pc-markt. Op elk continent was er groei. In Europa is het verschil tussen Mac en de rest nog duidelijker: de Mac-verkoop steeg er met tien procent, terwijl de pc-markt inzakte met 17,5 procent, en ook in Azië, waar nog wel 8,8 procent meer pc's worden verkocht, groeide de Mac-afzet met 69,4 procent.

Zakelijke markt 

De groei doet zich bovendien voor in alle marktsegmenten. Dat Apple en de Mac niet stuk lijken te kunnen, zorgt ervoor dat zakelijke gebruikers hem omarmen. In de zakelijke markt groeide de Mac wereldwijd 66 procent, vergeleken met 4,5 procent marktgroei voor de pc's. Bij de overheid loopt het helemaal storm: een plus van 155.6 procent voor Apple, vergeleken met 2,3 procent voor de rest. De conclusie kan nauwelijks anders zijn: de wereld stapt in een behoorlijk tempo over van Windows naar Mac. Ook daar heeft IDC een mooi staatje bij gemaakt:

Cash

En let wel: alle marktcijfers van IDC en andere bureaus draaien slechts om aantallen. Bij de wurgende prijsdruk in de pc-markt zien de omzetcijfers er altijd een stuk beroerder uit. Zoniet bij Apple, dat niet alleen premium-prjizen weet te bedingen, maar die steevast goed overeind houdt en nauwelijks korting geeft. In dollaromzet is dat effect ook al indrukwekkend: in Europa is het marktaandeel 10 procent in cijfers, maar 17,9 procent in harde dollars.

Halo effect

Needham-analist Charlie Wolf verklaart het deze week zo in zijn analyse van de Mac-cijfers: "De drijvende kracht achter de groei zijn de afgelopen vijf jaar het succes van de iPod en iPhone, dat afstraalde op de overige producten van Apple. De Apple Stores speelden ook een belangrijke rol, doordat ze goed bereikbaar waren als ondersteuning voor Windows-gebruikers die moesten kennismaken met de Mac."

More to follow

Die boost wordt alleen maar sterker, nu de iPad er nog bij is gekomen en Apple het aantal eigen winkels blijft uitbreiden. Wolf: “De iPhone doet mee in een markt waarin het om miljarden aantallen gaat, vergeleken bij de miljoenen waar het bji de muziekspelers om draaide. En dan moet de iPad nog op stoom komen.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook op TechBusiness:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.