Vier maanden geleden sprak u onder het genot van oliebollen collega’s toe over de ambitieuze doelstellingen voor 2010. Tijd om de balans op te maken.
Tja, aan de wil heeft het niet gelegen. Uw toespraak klopte, de boodschap was overtuigend en het pakket aan veranderingen werd door collega’s op kantoor goed ontvangen. Maar nu, halverwege april, moet u concluderen dat van al die mooie beloften nog maar weinig is terechtgekomen. Vaak zijn ze ondergesneeuwd door de waan van de dag. Vervelend natuurlijk, maar vrees niet. U bent namelijk niet de enige. Van alle veranderingen die managers aan het eind van elk jaar aankondigen, komen velen nooit tot wasdom. Hoe krijgt u die spirit van oudejaarsavond weer terug? Hoe zorgt u ervoor dat ambitieuze doelstellingen alsnog worden gehaald? We vragen het aan Ronald Dingerdis, directeur van trainings- en adviescentrum DCenC en specialist op het gebied van leiderschap en leidinggeven.
Gezichtsverlies
“Dit is een verschijnsel dat elk jaar minimaal twee keer terugkomt. Na een maand of drie in het nieuwe jaar en zo rond september, als de vakantieperiode achter de rug is. We willen veranderen en zijn ervan overtuigd dat het ook echt kan. Het is de waan van de dag die ons inhaalt. Toch zit de specifieke wens nog wel in ons hoofd. Na een maand of twee, drie krijg je dan het moment waarop managers zich realiseren dat ze de aangekondigde koerswijziging simpelweg niet hebben uitgevoerd. Dat kan heel frustrerend zijn. Vooral omdat het gezichtsverlies oplevert. Als je niet uitkijkt, gaan collega’s naar je wijzen. Als hij zich al niet aan zijn afspraken houdt, waarom zouden wij dat dan wel doen?” Morrende werknemers dus. Volgens Dingerdis moet het effect daarvan niet worden onderschat. Meestal wordt dit ongenoegen niet direct uitgesproken aan de vergadertafel, maar is het wel voer voor de koffieautomaat. “Eigenlijk zegt de manager tegen iedereen in de organisatie: doe maar wat je goed dunkt. Vertel mij dat je het lekker druk hebt, dan doe ik dat ook en dat is het dan.”
‘Een beetje dom’
En dat wilt u natuurlijk niet. De oplossing is simpel, maar voor veel managers toch een hele kluif: met de billen bloot. Roep de collega’s bij elkaar, laat de peptalk nog even achterwege en speel onmiddellijk open kaart. Dingerdis legt uit hoe zo’n meeting kan beginnen: “’Beste collega’s, alle goede voornemens ten spijt, we hebben nog steeds niks gedaan. Althans, ik heb nog niks gedaan wat ik beloofd had, ondanks alle goede bedoelingen en ambities die we aan het begin van het jaar hebben uitgesproken. Het gevolg is dat we nauwelijks vooruit zijn gegaan.’ Denk aan die gevleugelde uitspraak die Maxima ooit deed. ‘Hij was een beetje dom.’ Gebruik hem gerust met dat bekende accent. Dat ontnuchtert de situatie onmiddellijk. Je ziet collega’s dan bevestigend knikken. Dit durven toe te geven maakt dat mensen worden erkend in de emotie die heerst op de werkvloer.”
Marathon
Schoon schip gemaakt? Tijd voor de volgende stap. Want welke kant wil u met de organisatie op? Het herformuleren van de eerder uitgesproken ambitieuze doelstellingen is volgens Dingerdis meestal niet direct de oplossing. “Wat doorgaans wel helpt is het aantal doelstellingen terugbrengen. Vergelijk het met een marathon. Twee keer per jaar een marathon lopen is het maximum, anders krijg je schade aan de spieren. Maak als manager diezelfde afweging als het gaat om veranderdoelstellingen. Erken dat je aan het begin van het jaar misschien wel teveel op je bordje hebt gelegd.” U leest het. Tijd vrijmaken wordt dus een belangrijke activiteit de komende weken. Vertel welke doelstellingen u voor ogen hebt en wat er moet gebeuren om deze alsnog in uitvoer te brengen. Aan de slag!
Lees ook het boek: Samenspel in teams en volg de masterclass: de essentie van Leiderschap