Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak ook je business sociaal

Waarom zou je de inzet van sociale media beperken tot de muren van een onderneming? Ook je business kan sociaal worden.

Dat acht miljoen Nederlandse vrienden gebruikmaken van Facebook, bewijst hoe aanlokkelijk een sociaal netwerk kan zijn. Of is het verslavend? De Facebookers brengen er samen maar liefst 43 miljoen uren per maand door en delen sites, tips en uiteindelijk hun ziel en zaligheid. Die sociale kracht kan je evengoed inzetten om mensen binnen bedrijven kennis, ideeën en inspiratie te laten delen. Die gedachte heeft de afgelopen jaren gezorgd voor een opmars van ‘sociaal’ gereedschap: clouddiensten die vaak net als Facebook werken. Bekende namen onder dergelijke Enterprise Social Networks zijn Chatter, van cloudpionier Salesforce, Tibbr, geleverd door Tibco en sinds kort als clouddienst aangeboden door KPN, en Yammer. Tot voor kort was dat een zelfstandige startup, maar de populairste businessvariant op Facebook werd vorige zomer opgekocht door Microsoft – voor 1,2 miljard dollar.

Social business

Social business klinkt zo langzamerhand als big business. MT sprak kort voor de overname van Yammer met diens oprichter David Sacks. 'Ik was ervan overtuigd dat mensen de manier waarop ze privé communiceren ook willen meenemen naar hun werk. Dit is een fundamenteel nieuwe vorm van communicatie. Binnen 5 tot 10 jaar beschikt elk bedrijf over een eigen sociaal netwerk, net zoals we nu telefoon en e-mail vanzelfsprekend ­vinden.' Zo hard is het nog niet gegaan, al heeft Yammer, het populairste ‘Facebook voor bedrijven’, wereldwijd zeven miljoen gebruikers. Van de Fortune 500-bedrijven is tachtig procent klant, dichter bij huis zijn Deloitte, Randstad, Shell, Heijmans, Rijkswaterstaat en Kluwer aan het yammeren geslagen.

FACEBOOK VOOR BEDRIJVEN

Enterprise Social Networks zoals Yammer, Socialcast en Tibbr worden er moe van vergeleken te worden met Facebook. Toch delen ze veel functionaliteiten: profielen aanmaken, berichtjes posten en rechtstreeks chatten, liken, polls, discussies en evenementen aanmaken, een gezamenlijke kalender en goede toegang vanaf smartphones.

Maar er zijn belangrijke aanvullingen die sociale interactie ook echt zakelijk maken. Zo bieden de beste platformen de mogelijkheid om projecten aan te maken en beheren voor teams. Documenten kunnen centraal worden opgeslagen, gedeeld en bewerkt. Videovergaderen is een must, en steeds vaker werken de platformen goed samen met bestaande bedrijfssoftware. En, last but not least, aan de beveiliiging wordt veel aandacht besteed. Het heet dan wel sociaal netwerken, het wordt inderdaad aangeboden via de cloud, maar alle informatie die rondgaat blijft strikt afgeschermd voor de buitenwereld.

Delen met Yammer

De potentie van sociaal netwerken op de vloer is dan ook aanlokkelijk: je kan dwars door een bedrijf heen informatie delen, met het gemak waarop je (niet in de baas zijn tijd!) grappen, sites en familiekiekjes met vrienden deelt. Vertaal dat naar een accountmanager die bij een klant met zijn mond vol tanden zit na een vraag. Onder tafel crowdsourcet hij die even via Yammer. 'Grote kans dat hij nog voor afloop van de meeting een panklaar antwoord heeft', aldus Sacks.

Minder e-mail

Bedrijven die – heel belangrijk – hun werknemers werkelijk weten te betrekken in de invoering van een sociaal netwerk, bezweren dat hun interne e-mailverkeer drastisch afneemt, dat werknemers meer betrokken zijn bij wat er elders binnen het bedrijf speelt en dat de innovatie naar een hoger niveau wordt getild. Een fraaie checklist voor wie succesvol een intern sociaal netwerk wil invoeren, is dit gidsje van Embrace, een Nederlandse leverancier van interne sociale media.

Grenzeloze cloud

Maar sociale software zien als een interne zaak, daarmee doe je het tekort. Dan zou het weinig meer dan een gebruiksvriendelijke opvolger zijn van het oeroude intranet. Want hoe veelbelovend ook, het sociale netwerk binnen de muren van de onderneming houden miskent de ware potentie die schuilt in sociaal samenwerken. De meeste sociale software is immers, net als Facebook, cloudgebaseerd. Dat betekende al dat alle collega’s, waar ze ook werken, overal en altijd toegang hebben tot conversaties, documenten of projecten. Met welk apparaat ze dat doen, wanneer, vanaf welke werkplek of welke plaats op aarde doet er nauwelijks meer toe: het bleek de wonderolie van het nieuwe werken. Door er de mogelijkheden van sociale media aan toe te voegen, wordt ook het samenwerken grenzeloos.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Extranet met Yammer

Maar die soepele samenwerking wordt pas echt onbegrensd, als die wordt uitgebreid naar de buitenwereld. Als je klanten, partners en toeleveranciers zo zou willen noemen. Als sociaal samenwerken inhoudt dat je een discussie voert over klanten, waarom zou je ze niet in die discussie betrekken? Veel meer dan een posting of document met ze delen is daarvoor niet meer nodig: met Yammer is het opzetten van een extranet, een goed afgeschermde uitloper van het sociale netwerk waarvoor je klanten via e-mail uitnodigt, een kwestie van seconden. Het Amerikaanse digitale marktetingbedrijf Razorfish heeft al zijn accountteams die voor wereldwijde klanten werken voorzien van Yammer. De teams zetten voor elke account een collaboration space op bij wijze van extranet, waarmee ze tussen de vertrouwde vergaderingen door bij hun klanten ideeën kunnen delen, vragen stellen of beantwoorden en feedback krijgen op het campagneverloop. Inderdaad, met het gemak dat 5 miljoen Nederlands al gewend zijn van Facebook.

Vergaderen met Google +

Videovergaderen is ook al laagdrempeliger dan ooit geworden. Niet iedereen heeft het door, maar de absolute killer app van Google Plus, de laatkomer onder de open sociale netwerken, is Google Hangouts. Vergis je niet in de nogal landerig klinkende naam: via Hangouts zet je in een handomdraai een videovergadering op met maximaal 10 deelnemers, of zelfs 15, in de premiumversie. Salesforce speelt sinds afgelopen herfst ook in op de volgende stap in de social enterprise: sociale business die buiten de muren van de onderneming treedt. Dell omarmt zijn resellers met het nieuwe Chatter Communities. Häagen Dazs houdt er zijn franchisenemers mee bij de les. En financiële gigant GE Capital heeft zelfs zijn portaal Access GE sociaal gemaakt met Chatter: zijn klanten kunnen onderling eigen discussiegroepen opzetten, om tips en kennis te delen met elkaar, en natuurlijk met GE.  

Meer over sociale media?