Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Loopbaan van Marjolein Gerritsen

Marjolein Gerritsen wist al snel wat ze wilde: geen specialist maar general manager worden. Van het glazen plafond heeft ze zich weinig aangetrokken.
 

1989 Baker & McKenzie

“Ik heb internationaal recht gestudeerd in ­Amsterdam. Niet zozeer vanwege interesse in het recht, maar in de eerste plaats omdat een internationale loopbaan mij trok. Verder wist ik het toen eerlijk gezegd nog niet. Na mijn ­studie werkte ik als jurist bij advocatenkantoor Baker & McKenzie, maar na twee jaar ontdekte ik wat ik níet wilde: verder als vakspecialist. Het algemeen management trok mij meer. Ik heb daarop ontslag genomen en ben een mba gaan doen aan RSM, de businessschool van de ­Erasmus Universiteit. Het was crisistijd, begin jaren ’90. Veel mensen vonden het een ­gewaagde stap. ‘Geef je die prachtige baan ­zomaar op?’ Achteraf was het de juiste keuze. Ik kom beter tot mijn recht als ik zelf een visie kan neerzetten en met een team iets tot stand brengen. Ik hou van afwisseling.”

1993 Citibank, Brussel

“Na de mba kon ik aan de slag bij Citibank in België, aanvankelijk in de creditcardbusiness en later bij de hypotheekafdeling. Het sprak me sterk aan, de cultuur bij Citi was echt een ­meritocratie. Ik kreeg als jonge manager ­kansen. Als productmanager mocht ik een nieuw hypotheekportfolio in de markt zetten, waarbij ik marketing, sales en kredietmanagers op één lijn moest krijgen. Precies wat ik wilde: ik was de spin in het web. Toen eind jaren ’90 de euro voor de deur stond, kreeg ik de ­opdracht onze bank erop voor te bereiden, op Europese en later mondiale schaal. Ik moest ­verschillende bankdivisies in uiteenlopende landen achter één visie zien te scharen. Ik was midden 30 en het was een fantastische ervaring.”

2001 Citigroup, New York

“Door het hoofdkantoor werd ik benaderd om een nieuw creditcardproduct in de markt te ­zetten. Opnieuw mocht ik ‘vanaf een wit vel ­papier’ iets nieuws opzetten. We verhuisden naar New York in wat, achteraf gezien, een moeilijke tijd was. De aanslag op 11 september had een enorme impact op de markt. De ­economie zakte in. De budgetten die aanvankelijk beschikbaar waren werden gekort, en de resultaten van het project vielen ­tegen. Na enkele jaren hebben mijn baas en ik besloten dat we het onvoldoende van de grond kregen. Ik elimineerde min of meer mijn eigen baan.”

2004 American Express

“Mijn man en ik zaten inmiddels drie jaar in de VS en onze oudste dochter was daar geboren. We vonden het een goed ­moment om terug te keren naar Nederland. Ik werd ­attent gemaakt op een managementfunctie bij American Express waar ik weer een organisatie met verschillende disciplines moest aansturen. Het paste precies.
Ik ben verantwoordelijk voor de groei en verdieping van het netwerk van bedrijven in Nederland die onze creditcard accepteren. American Express wordt door veel meer bedrijven geaccepteerd dan mensen vaak denken en de uitdaging is dan ook om American Express meer op de kaart te zetten. De strategie naar onze businesspartners is meerwaarde te leveren via onze marketingmogelijkheden in binnen- en buitenland. ­Aanbieders kunnen ook profiteren van onze industriekennis en inzichten op basis van grote hoeveelheden klanteninformatie.
Het glazen plafond is geen groot issue voor mij geweest. Ik ben ambitieus en heb me er niet door willen laten storen. Ik weet dat ik het spel mee moet spelen, en doe dat dan ook bewust. Zo zorg ik dat mijn werk zichtbaar is. ‘Als ik hard werk’, denken vrouwen soms, ‘zien ze me ­vanzelf wel’. Maar zo werkt het niet, ­zeker niet in een bedrijf met 60.000 mensen.
Wel merkte ik dat de houding in ­Nederland anders is dan in de VS. Na de geboorte van mijn eerste dochter vroegen mijn ­collega’s in New York: ‘Wanneer kom je weer terug?’ Na de geboorte van mijn tweede dochter, in Nederland, ­vroegen collega’s: ‘Kom je nog wel ­terug?’ Binnen American Express ben ik nu executive sponsor van een vrouwennetwerk dat erop gericht is om vrouwen te helpen bij hun carrièreontwikkeling.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Cv
Marjolein Gerritsen  [46]
Functie
vice president & general manager merchant ­services the Netherlands, American Express
Geboren
1964
Burgerlijke staat
getrouwd, twee kinderen

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. bestel de nieuwste editie online.