Veel IT-bedrijven zijn in de voorbije jaren veranderd in een service-organisatie. Hans Daniels was daarbij een pionier. Nu heeft hij een topfunctie bij HP.
1982 NCR
“Ik kom uit een zakenfamilie. Mijn vader had een groothandel in horloges. Ik werkte daar vanaf mijn vijftiende elke zomer. ‘Als je carrière wil maken, moet je een vreemde taal beheersen’, zei hij ooit. Daarom ging ik na de heao naar Boston, voor mijn MBA. Mijn eerste baan kreeg ik bij de Nederlandse vestiging van het Amerikaanse computerbedrijf NCR. Ze zochten lokale mensen met een Amerikaanse achtergrond.”
1986 Siemens
“Bij NCR werd ik eerst financieel analist. Daar ontwikkelde ik inzicht in de cijfers. Pas achteraf realiseerde ik me hoe belangrijk dat voor mijn loopbaan is geweest. Na enkele jaren werd ik assistent-manager van een nieuwe unit die indirecte verkoop ging doen, wat inhield dat ik marketing en sales deed. Zo’n switch was destijds heel normaal; een voordeel van de sterke groei van de ict in die tijd. Op een dag werd ik benaderd door een headhunter voor een baan bij Siemens. Jong en onbezonnen als ik was, zei ik ja. Na drie weken wist ik dat ik een fout had gemaakt. Alles viel tegen.”
1989 Compaq
“Ik reageerde op een advertentie waarin Compaq zocht naar een business development-specialist. Ik moest de markt ontginnen voor cad/cam-toepassingen voor Compaq-pc’s. Samen met softwareleverancier Autodesk hebben we een roadshow opgezet, waarmee we veel resellers binnenhaalden. Later kwam ik terecht bij de services-afdeling. Voor Compaq was dat een nieuwe ontwikkeling: van de ‘pure’ computerverkoop naar een service-organisatie. Ik was de eerste in Europa die dat zonder technische achtergrond ging doen.”
1997 Compaq Dublin
“Mijn manager stimuleerde me om een baan in Dublin aan te nemen. Buitenlandervaring is essentieel voor een geslaagde carrière, vond hij. In Ierland heb ik verschillende Europese callcenters van Compaq geïntegreerd. Dat hebben we opgebouwd van de grond af; in 1,5 jaar namen we 400 man aan. Elke maandag vloog ik naar Dublin, vrijdagmiddag ging ik weer naar huis. In 1999 fuseerde Compaq met Digital en werd ik gevraagd de serviceorganisaties in Nederland in elkaar te schuiven. Een pittige klus, de cultuurverschillen waren aanzienlijk. Maar voor mij was het een grote kans.”
2002 HP
“De overname van Compaq door HP werd in 2002 geëffectueerd. Ik mocht de servicesorganisatie in een groot deel van Europa gaan leiden. Ook hier was sprake van ‘bloedgroepen’ van de verschillende fusiebedrijven. Mijn stijl van leidinggeven sluit hier denk ik goed bij aan. In een bedrijf met slimme professionals is vertrouwen opbouwen essentiëel. Dat betekent veel communiceren: waar gaan we heen, waarom willen we dat, waarom kunnen wij dat goed? Ik denk dat ik vooral resultaat heb kunnen boeken omdat het me gelukt is de organisatie mee te krijgen.”
2009 HP Western Europe
“In 2005 ben ik benoemd tot landenmanager Nederland voor HP en begin dit jaar tot managing director general Western Europe, wat inhoudt dat ik leiding geef aan een groep van 8 landen. Ik zie carrière maken als een ladder bestijgen: je ene voet steunt op de sport, dat wil zeggen: je baseert je op vaardigheden die je hebt verworven. De andere voet reikt omhoog naar de volgende sport, dat wil zeggen: je moet telkens iets nieuws leren. Als landenmanager heb ik onder meer geleerd om een grote organisatie te besturen en zaken te doen met Fortune 500-bedrijven. In mijn huidige rol is het belangrijk lokale managers hun eigen beleid te laten ontwikkelen, maar tegelijk het bredere belang van HP in het oog te houden. Ik investeer opnieuw veel in vertrouwen. Met mensen in 8 landen kun je niet met iedereen een intensieve werkrelatie onderhouden, maar als je eenmaal een vertrouwensband hebt, heb je weinig tijd nodig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.”
Cv Hans Daniels [51]
Functie managing director General Western Europe, HP
Geboren 1959
Burgerlijke staat getrouwd
Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online