Zijn weg naar de top ging via een land dat hij eerst moest opzoeken op de kaart. De strategie van Bart Weijermars is: géén carrièreplanning.
1986 Nyenrode
“Mijn vader werkte in het bedrijfsleven en ik wilde ook die kant op. Iets tot stand brengen; bij een succesvolle organisatie werken, dat sprak me aan. Ik koos voor Nyenrode vanwege de sterke band tussen theorie en praktijk. Er kwamen regelmatig mensen uit het bedrijfsleven als gastdocent langs. Waar ik misschien nog het meest van heb geleerd, is de intensieve tijd met je medestudenten. Drie jaar lang trek je elke dag met elkaar op. Na Nyenrode heb ik in Leuven mijn MBA afgemaakt.”
1993 KPN
“Na mijn diensttijd bij de Marine kwam ik op een bedrijvendag in contact met KPN. Het was toen nog een staatsbedrijf, maar er zat verandering in de lucht met de liberalisering van de telecomsector. Ze hadden veel mensen nodig, jonge mensen vooral. Ik ging in Groningen werken, maar kreeg al snel de kans om te verhuizen naar Boedapest. Het was een boeiende periode met veel optimisme, nadat Hongarije zich had bevrijd van het communisme. Ik hield me bezig met de opbouw van KPN’s dienstverlening in het land, waarbij we verschillende acquisities hebben bekeken en nieuwe bedrijven opgestart.”
1999 Eircom
“Na enkele jaren was ik toe aan een nieuwe stap, maar een terugkeer naar Nederland trok me niet. Ik kon in Dublin aan de slag bij de voormalige Ierse PTT, Telecom Éireann, waar KPN een belang in had. Ook in Ierland was in die tijd veel optimisme. De markt groeide enorm en het land ontwikkelde zich tot ‘Celtic Tiger’. Ik was verantwoordelijk voor de marketing voor de zakelijke markt, voor het bedrijf een nieuwe activiteit. De kunst was de medewerkers klantgericht te leren denken. In 1999 werd ik gevraagd de rebranding te leiden bij de beursgang – een hele eer. Eircom was het nieuwe merk, maar voor mij ging het om méér dan het merk alleen. Je moet zorgen dat de belofte die het merk inhoudt, door de dienstverlening wordt ingelost. Anders val je door de mand.”
2006 T-Mobile Macedonië “Na Ierland heb ik gewerkt als marketingmanager voor de zakelijke markt bij KPN Mobiel in Den Haag. Op een dag kreeg ik een telefoontje van een kennis bij T-Mobile. Ze zochten een commercieel directeur in Macedonië. Mijn eerste reactie was: dat land moet ik opzoeken op de kaart. Toch zijn mijn vrouw en ik gaan kijken, en we werden snel enthousiast. Een van de redenen dat ik deze stap wilde maken, was dat mijn carrière beperkt was gebleven tot marketing. Nu kreeg ik ook de verantwoordelijkheid voor sales en klantenservice.
Macedonië was een hele overgang. De mensen verdienden in die tijd gemiddeld 250 euro per maand en de werkloosheid schommelde rond de 40 procent. Ik wist ook wel dat het carrièretechnisch gezien een beetje op Siberië leek. Maar zulke overwegingen zijn voor mij secundair. Het was een prachtige uitdaging. We hebben tegen elkaar gezegd: in het slechtste geval kom ik op straat te staan. Dan zien we wel verder. Ik vind heus wel weer wat anders.”
2008 T-Mobile Nederland
“Na twee jaar heb ik bijgetekend, maar kort daarna werd ik benaderd voor de functie van directeur marketing bij T-Mobile in Den Haag. Daar viel ik met mijn neus in de boter met de introductie van de iPhone, enkele maanden later. Een van de grootste introducties ever voor T-Mobile. In 2009 ging algemeen directeur Niek Jan van Damme weg en schoof ik door. Het was allemaal niet van tevoren door mij bedacht; ik had nooit kunnen denken dat het zo snel zou gaan. Waarom het dat toch deed kan ik moeilijk verklaren, maar ik denk dat mijn onafhankelijkheid een rol heeft gespeeld. Ik heb me nooit gericht naar wat wel of niet goed voor me zou zijn of wat anderen van me willen. Als ik in een bepaalde functie zit, concentreer ik me op de uitdagingen van dat moment. Als je daar een succes van maakt, komt het verder wel goed. Daar ben ik van overtuigd.”
CV Bart Weijermars [42]
Functie algemeen directeur T-Mobile
Geboren 1967
Burgerlijke staat getrouwd
>> Dit artikel komt uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online <<