1986 Tille Scheepsbouw
"Ik studeerde scheepvaartkunde in Delft. Die studie moest ik zelf betalen en via een kennis kwam ik als werkstudent terecht op een scheepswerf in Friesland, waar ik werkte als ijzerwerker. Na de studie bleef ik daar hangen en maakte tamelijk snel carrière in de scheepsbouw in het noorden van het land, afgezien ven enkele jaren bij Brabant Alucast in Oss.
Dat het zo voorspoedig ging, kwam vermoedelijk door de combinatie van mijn academische studie en ervaring op de werkvloer. Dat was een gouden ervaring. Er waren dagen als student dat ik dat werk vervloekte, wanneer in het studentenhuis de boel op stelten werd gezet en ik nachtdienst had. Maar het was de basis voor mijn loopbaan."
2002 Tweede Kamer
"Vijftien jaar later werkte ik als directeur van verschillende scheepswerven in Friesland en Groningen. Ik was eerder betrokken geweest bij een steunoperatie vanuit de overheid aan de scheepsbouw en was actief gebleven als lobbyist. Dat leverde me een geweldig netwerk in Den Haag op. Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten van Friesland was ik lijstduwer voor het CDA, maar door ingewikkelde omstandigheden werd ik toch gekozen. Als je a zegt moet je b zeggen, vind ik, dus werd ik Statenlid. Gelukkig viel dat te combineren met mijn directiewerk. Ik ben de collega's in de Staten die dat mogelijk hebben gemaakt nog steeds dankbaar.
Onverwacht werd ik gevraagd voor de Tweede Kamer. Dat had ik nooit geambieerd. Het betekende dat ik mijn belangen in de scheepsbouw moest opgeven. Maar ik zag het als mogelijkheid om de industrie beter op de kaart te zetten. Volgens mij zijn we daar met onder andere het opzetten van industriepoort.nl en de Industriebrief behoorlijk in geslaagd. Ik vond het jammer dat er destijds in de Haagse politiek zo weinig mensen uit het bedrijfsleven rondliepen. Dat is nog steeds zo."
2008 Sky-Taxi
"In de tijd dat ik nog bij de werven zat, moest ik veel reizen. Dan gingen we met twee techneuten naar een Europese havenstad, en waren we dagenlang onderweg voor een gesprek van vijf uur. Ik ben zelf hobbyvlieger en realiseerde wat de mogelijkheden van zakenreizen via luchttaxi's zouden zijn. Graag had ik mijn tweede termijn in de Kamer afgemaakt, maar dan zou ik waarschijnlijk te laat zijn geweest. Daarom heb ik vorig jaar Sky-Taxi opgezet. Het ondernemersbloed was nu eenmaal blijven stromen.
We zijn ervan overtuigd dat bedrijven gaan inzien hoeveel ze kunnen besparen – vooral in tijd – als ze rechtstreeks heen en weer kunnen vliegen naar hun zakenrelatie. Juist nu in de recessie. Dit is het moment om zoveel mogelijk klanten in Europa te bezoeken, liefst drie of vier op één dag!
Mijn motto is dat je in je loopbaan voor zoveel mogelijk levensplezier moet gaan. Als je jezelf een tandwieltje voelt worden, is er iets mis. Door nieuwe wegen in te slaan heb ik veel moeten opgeven. Maar ik mag rustig zeggen dat mijn leven spannend is gebleven. Soms – bij Sky-Taxi – zelfs bloedspannend en doodeng, want we zitten in een nieuwe markt die we zelf ontwikkelen. Veel mensen denken nog dat individueel vliegvervoer iets voor een kleine elite is. Maar we vliegen een no-nonsense jet, geen jetset jet. Dat besef begint bij steeds meer mensen door te dringen."
CV Roland Kortenhorst
1958
Geboren te Eindhoven
1980
Werkstudent Tille Scheepsbouw, Kootstertille
1986
Bedrijfsleider Central Industry Group, Groningen
1989
Manager engineering Brabant Alucast Products, Oss
1991
Directeur Central Consulting Group, Groningen
1997
Directeur Scheepswerf Bijlsma, Warten/Lemmer
1999
Lid Provinciale Staten Friesland voor het CDA
2002
Lid CDA-fractie Tweede Kamer
2008
Directeur Sky-Taxi
Woonplaats: Joure