Terwijl de vakbonden actie voeren bij de ledenraad van de PvdA haalt voorvrouw Mariëtte Hamer uit naar de werkgevers. "De tijd van de arrogantie is nu wel voorbij." Een mooi staaltje spin in de praktijk. Maar wat is 'spinnen' nu eigenlijk?
In een interview met NRC Handelsblad van gisteren maakte PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer duidelijk dat de werkgevers wat haar betreft wat goed te maken hebben na het mislukken van het overleg over de AOW in de Sociaal-Economische Raad (SER).
"De relatie tussen het FNV en de PvdA heeft een deuk opgelopen. We zijn natuurlijk al langer niet meer één rode familie. De samenleving verandert. Maar er zal altijd een lotsverbondenheid zijn tussen PvdA en FNV. Uiteindelijk gaat de FNV aan de cao-tafel wel meedenken over de plannen. Ik maak me meer zorgen over de werkgevers", aldus Hamer. Volgens haar hebben de werkgevers (vertegenwoordigd door VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland), wel erg uitgestraald dat zij het wel zouden regelen met het kabinet. Volgens Hamer aan werkgevers daarom nu de taak om goede regelingen af te spreken rond zware beroepen en te zorgen voor betere scholing. "Ik zeg tegen Bernard Wientjes, voorzitter van VNO-NCW: kom uit die VNO-toren en ga werken aan een nieuwe arbeidsmarkt."
Over de rol van de vakbonden in het stuklopen van het SER-overleg over de AOW-verhoging repte de PvdA-voorvrouw verder niet.
Spin
Wat Hamer doet is een mooi staaltje 'spin'. Door op deze manier de nadruk te leggen op de negatieve rol van de werkgevers en tegelijkertijd de verbondenheid met de bonden te benadrukken geeft ze een boodschap af aan de PvdA-achterban. Deze manier van pr bedrijven wordt ook wel eens 'spinnen' genoemd, maar wat is dat nou eigenlijk?
Spin is een vorm van public relations, waarbij geprobeerd wordt om de opinie van het publiek (of de een specifieke groep) te beïnvloeden.
Veel mensen kennen het woord 'spin' van de term 'spindoctor'. Dit woord heeft voor sommige mensen een negatieve bijklank, omdat er manipulatieve technieken gebruikt worden bij het creëren van 'spin'. Het doel is om een bepaald beeld neer te zetten, ergens een bepaalde 'draai' aan geven, ofwel 'spinnen' dus.
Hoe 'spin' je in de praktijk?
Je hebt bijvoorbeeld 'cherry picking', dat is het selectief gebruiken van enkel die feiten die je verhaal ondersteunen.
Een hele leuke is de 'non-denial denial'. De ontkenning die op het eerste gehoor direct, helder en duidelijk lijkt, maar als je hem goed analyseert blijkt het helemaal geen ontkenning te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een bewering afdoen als "belachelijk", terwijl je daarmee niet letterlijk zegt dat het onwaar is. Of je brengt de bron van de aantijging in diskrediet. Ook leuk is: "ik ga me niet verlagen tot het geven van een antwoord" of "Nee, ik heb geen sigaret gerookt", als het om een sigaar gaat.
Bekend voorbeeld van een 'non-denial denial' is Bill Clinton's "I did not have sexual relations with that woman". De waarheid van deze ontkenning hing natuurlijk op Clinton's smallere definitie van de term 'sexual relations' dan die van het gros van de mensen.
Ook veel gebruikt is 'de cirkelredenering'. Een manier van redeneren waarbij standpunten als argumenten gebruikt worden. Bijvoorbeeld: "Ik vind hem niet leuk, omdat ik hem niet mag."
Een ander wapen van de 'spindoctor' is 'het eufemisme'. Een woord, zinsdeel of soms een hele zin waarmee iets mooier of vriendelijker wordt voorgesteld dan het in werkelijkheid is. Bijvoorbeeld 'prijsaanpassing' in plaats van 'prijsverhoging'.
Ook tactisch handig kan het 'begraven van negatief nieuws' zijn. Dit doe je door het naar buiten te brengen op een moment dat andere belangrijkere gebeurtenissen het nieuws domineren. Ook kun je, als je weet dat een journalist werkt aan een vervelende onthulling zelf andere media inseinen, waardoor het geen primeur meer is. Verder is het sowieso van belang om journalisten strategisch te voorzien van primeurs, handige citaten en soundbites.
Bron: Nu.nl, NRC Handelsblad en Wikipedia