Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

’Langer werken fiscaal belonen’

Werknemers die na hun 65e willen doorwerken moeten daarvoor fiscaal worden beloond. Zij zouden alleen in de eerste schijf afgerekend moeten worden en nooit meer dan 18 procent belasting hoeven te betalen over hun salaris. De aow behouden ze gewoon.

“Geen truttige consensusoplossingen, maar een echt belastingvoordeel,” bepleit Ed Nijpels, voorzitter van de Regiegroep GrijsWerkt die de regering adviseert over het verhogen van de arbeidsparticipatie van oudere werknemers, in een exclusief gesprek met De Telegraaf.

Verder vindt Nijpels dat ouderen niet automatisch op hun 65e met pensioen gestuurd moeten worden. “Pensioen moet een recht zijn, geen plicht,” stelt hij.

Voor draconische maatregelen zoals het verhogen van de pensioenleeftijd of het verder fiscaliseren van de aow is het volgens Nijpels nog veel te vroeg. Hij wijst op het aantal werknemers dat nu werkt tot het 65e levensjaar: dat is slechts 8 procent. Van de groep werknemers van 55 tot 65, werkt slechts 40 procent. Dat betekent dat 60 procent al eerder is opgehouden.“Als je eerder wilt stoppen, dan kan dat, maar dan voel je het wel in je portemonnee. Het is gewoon onbetaalbaar geworden om met z’n allen eerder te stoppen met werken,” stelt de VVD’er.
(Meer bij De Telegraaf)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.