Lage marges, kleine groei? Creëer een paradox om u op zakelijk vlak te onderscheiden.
Stagnerende markten kunnen opnieuw spannend worden gemaakt
Op een volwassen markt is hetzelfde spel spelen als de concurrent zelden de beste oplossing. Het is veel interessanter om de regels van het spel te veranderen en je eigen wedstrijd te gaan spelen. De paradox is daartoe een uitstekend middel. De consument vindt paradoxen immers sexy en spannend. Voorbeelden van zo'n succesvolle paradox zijn er te over. André Rieu maakte elitaire klassieke muziek naar het volk en bouwde een imperium. IKEA's paradox is het betaalbare design. In een heel andere markt, die van de mode, breekt Zara de regels door instant fashion te bieden. Design wordt betaalbaar doodat het traject van ontwerp tot winkel slechts twee weken vergt. En Jamie Oliver bracht als kok de haute cuisine terug in de eigen keuken.
De voordelen van de paradox zijn duidelijk:
Het wordt mogelijk nieuwe marktsegmenten te openen
André Rieu heeft met zijn nieuwe aanpak van klassieke muziek een volledig nieuw marktsegment van muziekliefhebbers weten te openen. Juist in een economische crisis kan dit een zeer interessante tactiek zijn.
Paradoxen geven de onderneming nieuw elan
Bedrijven die in een moeilijke concurrentiepositie terechtkomen, staan onder zware druk. Dat heeft ook zijn weerslag op het personeel. Het is eenvoudigweg niet erg leuk om voor dit soort ondernemingen te werken. Vaak staan ook de budgetten onder grote druk. Een nieuwe visie in combinatie met een paradox geeft het bedrijf en het personeel weer inspiratie.
Met een paradox kun je de gevestigde orde aanvallen, al ben je in het begin een kleine speler – Het aardige aan de paradox is dat ze ook kleine ondernemingen in staat stelt om een plaats in de markt te veroveren. Aangezien je met volledig nieuwe spelregels te maken krijgt, kun je de markt al snel naar je eigen hand zetten. Jamie Oliver was in feite een beginneling toen hij met zijn programma The Naked Chef kwam. Doordat hij goed koken voor een grote groep mensen bereikbaar maakte, had hij snel zijn eigen aanhang.
Met een paradox heb je meteen sympathie
Mensen reageren positief op een paradox. Het is prikkelend om ermee geconfronteerd te worden. Zara, dat instant fashion produceert, heeft een grote schare fans. Die sympathie kun je uitstekend benutten om een goede marktpositie mee op te bouwen. Je hebt meteen de aandacht en dat betekent dat de introductie van de paradox veel makkelijker en sneller kan verlopen dan van een gewoon product.
Dit stuk is gebaseerd op Succes is niet voor lafaards van Paul Moers.