Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Laffe drab in plastic bekertje

Plastic bekertjes, dito roerstaafjes en samengeklonterde poedermelk. Zet u uw klanten ook zo´n schandelijk bakje koffie voor?

Een dag zonder koffie, is een dag niet geleefd, is een veelgehoord motto. En anders herinneren diverse onderzoeken ons er wel aan hoe belangrijk koffie is. Zo stelde Motivaction dat als mensen meer tevreden zijn met de koffie op hun werk, de werklust toeneemt. Daarnaast is de koffie belangrijk voor de sfeer. Al is het alleen maar voor de informele gesprekken bij de automaat.

Vriendelijker
De drinker van een warme kop koffie of thee is verder een stuk vriendelijker tegen vreemden dan iemand die een koud glaasje limonade aan zijn lippen zet, concludeerde de Amerikaanse psycholoog John Bargh onlangs.

IJs breken
Koffiekoning Douwe Egberts kan het daar natuurlijk alleen maar mee eens zijn. Mooie aanleiding om het etiquetteboekje Koffie drinken. Hoe hoort het eigenlijk – naar het klassieke voorbeeld van Amy Groskamp-ten Have – uit te geven. Want: "U zorgt hiermee voor een prettig begin van een gesprek of vergadering, een ontspannen sfeer of het breken van ijs."

Standaardvraag
Als een klant binnenkomt is de standaardvraag vaak: "Hallo, wilt u koffie? Melk en suiker?" Volgens deze koffiekenners moet dat anders. Bijvoorbeeld: "Heeft u trek in een espresso? Een cappuccino? Iets anders? Een caffè latte misschien?" Volgens DE moeten we massaal aan de espressomachine. Maar zonder dat, blijven er ook bruikbare tips over.

Laffe drab
 "Een goede kop koffie serveert u natuurlijk in een mooi servies." Uh… natuurlijk. Het gros van de bedrijven durft z'n klanten nog steeds zo'n lullig plastic of piepschuim bekertje voor te zetten. Dé koffiemisser volgens DE. Of zoals Jort Kelder het in het voorwoord beschrijft: "Plastic bekertjes waarin een laffe drab uit een automaat druipt. Jek!"

Smeltgevaar
Als u het servies heeft aangeschaft, presenteer het kopje dan met het oortje aan de rechterkant. Zodat de ontvanger direct zijn welverdiende bakje kan nuttigen. Leg het lepeltje niet onder het oortje. De suiker komt links, evenals het koekje of chocolaatje. Die laatste moet níet tegen het hete kopje aanliggen, in verband met smeltgevaar.

Koffiemissers
Het servies heeft overigens geen eeuwigheidswaarde, want op plaats twee van de koffiemissers staat dof of verwassen servies. Gevolgd door kopjes en schoteltjes waar een scherfje af is en kromme en gekraste lepeltjes.

Water
Serveer naast de koffie ook een glas water. Dat hoort officieel vóór de koffie gedronken te worden, "om het smaakpalet in de mond te neutraliseren". De koffiesmaak ermee wegspoelen, is dan weer een belediging voor de koffiemaker.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dilemma
Heeft u een bespreking met veel mensen? Een "dilemma", oordeelt DE. Moet u alle kopjes in één keer serveren of meerdere malen lopen? Het advies: "Officieel hoort de koffie zo warm mogelijk geserveerd te worden, dus is het beter om een paar stappen extra te zetten."