'Naar aanleiding van uw vacature…' kan allang niet meer. Zeker nu het aantal sollicitanten per vacature toeneemt, is het zaak er positief uit te springen.
In de sollicitatiewereld zijn al een aantal tendensen zichtbaar, meldt Netto.be. Dankzij sociale netwerken en Twitter is vooral de manier van solliciteren veranderd. De klassieke papieren brief is niet goed genoeg meer. U hoeft allicht niet zo ver te gaan als de New Yorker die zijn cv op plakpalen door de stad hing of de Fransman die zijn toekomstige werkgever een premie aanbood. Maar er zijn nog zat andere originele manieren.
1. Een eigen website
Tegenwoordig kunt u overal een profiel aanmaken en daarbij aangeven dat u op zoek bent naar een baan. Maar waarom niet een heel eigen website maken waar u meteen toont hoeveel creativiteit u bezit? Zoals een Franstalige reclameman zichzelf aanprijst met de site 'Buy my brain'.
2. De iPhone
Een beetje handig persoon kan natuurlijk ook zijn of haar cv aanbieden via een (eigengemaakte) applicatie op de iPhone. De Fransman Thomas Tessier kreeg complimenten voor de originele presentatie van zijn cv via de iPhone. Hij gebruikt een eenvoudige navigatie, zo kun je hem direct bellen via Skype door op 'phone' te drukken. Ook mailen gaat makkelijk met een druk op de knop 'mail'.
3. Via Twitter
In slechts 22 Tweets op Twitter een nieuwe baan vinden? Het is onbekend of Anthony Roussel al een baan gevonden heeft. Maar feit is dat hij met slechts 22 berichtjes die samen een online-cv vormen, inmiddels 687 volgens heeft. Afwachten dus tot een van de volgers hem een geschikte functie aanbiedt.
4. Een liedje
Voor de managers die enige zangkwaliteiten in huis hebben, is er de mogelijkheid via internet een buzz te creëren met een liedje waarin u aangeeft waarom ze u moeten aannemen. Zoals voormalig projectleider Nicolas Cantard deed met het Franstalige liedje 'ik zoek werk'. In twee dagen tijd werd zijn clip ruim 20.000 keer bekeken. Hij is door verschillende werkgevers uitgenodigd om op gesprek te komen. Of deze methode succesvol uitpakte? Dat vertelt hij in zijn tweede liedje 'ik heb een baan gevonden'.
5. Creatieve video
Vindt u een liedje een leuk idee, maar zou Henk Jan Smits u vierkant uitlachen als u een gooi doet naar Popstars? Ga dan voor het idee van communicatieassistente Marion Galtier. Zij stopte al haar creativiteit in een beeldreportage. In twee minuten tijd vertelt ze het verloop van haar loopbaan. Tegelijkertijd beeld ze alles wat ze gedaan heeft met wat knip- en plakwerk uit.
6. Legopoppetjes
Bent u nooit uw kindertijd ontgroeit? Dan is de methode van Jean-Benoist Werth wellicht ook voor u een mooie manier om uzelf op de arbeidsmarkt te verkopen. Aan de hand van verschillende Legofiguurtjes beschrijft hij zijn carrière tot nog toe. Daarnaast vertelt hij aan de hand van dezelfde poppetjes ook meer over zichzelf. Ook dit filmpje staat op Youtube en duurt slechts een minuut.