Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Laat uw salesteam koud bellen

Cold calling is een welgekend fenomeen in de saleswereld. Maar hoe vaak zet uw team deze succesvolle verkoopmethode in? Laat uw team vandaag nog koud bellen. 

Telefonische acquisitie; er zijn maar weinig salesmedewerkers die hier direct warm voor lopen. Toch is het nog steeds één van de meest succesvolle verkoopmethoden. Zowel voor bedrijven met particuliere klanten als bij business-to-business bedrijven. Daarom is het raadzaam om regelmatig een gezamenlijke koude beldag te organiseren met uw team. Ondernemerinbusiness.nl geeft u tips dit tot een succes te maken. 

Kies een gezamenlijke beldag

Gedeelde smart is halve smart. Door een dag te prikken waarop het hele salesteam een dag of dagdeel belt, krijgt u het team sneller mee. Immers, ze kunnen elkaar helpen en ondersteunen en zien dat het voor collega's ook niet altijd even makkelijk is. Zorg dat iedere medewerker aan het begin van de beldag een lijst met namen en telefoonnummers heeft, zodat direct duidelijk is hoeveel prospecten gebeld moeten worden en dat niemand zich met smoesjes eronderuit weet te praten. 

Overtuig uw salesteam

Vaak zit uw salesteam helemaal niet te wachten op een dagje koud bellen. Ze hebben toch genoeg 'warme' leads waar ze op af kunnen? Toch is het zinvol om eens te bellen naar bedrijven of klanten waar je anders nooit mee in contact komt. Niet alleen omdat het een succesvolle wijze is om het klantenbestand uit te breiden. U hoort bovendien van klanten die u niet kent verrassende dingen over uw merk en product. Waarom ze bijvoorbeeld nog geen zaken met u doen. Het levert naast nieuwe contacten en mogelijkheden dus ook gegarandeerd waardevolle informatie op om bijvoorbeeld bestaande contacten en leads ook over de streep te trekken. Houd uw team dus de voordelen van koud bellen voor.  

Maak (ludieke) targets

Om het dagje cold calling nog aantrekkelijker te maken, kunt u vooraf een aantal targets opstellen. Dat kunnen zowel individuele als teamtargets zijn. De meest voor de hand liggende target is die van het aantal binnengehengelde orders. Maak daarnaast ook een aantal ludieke targets. Denk bijvoorbeeld aan de meest bizarre reactie, de meest waardevolle input van een klant of de pechvogel van de afdeling met de meest aantal weigeraars. Zo houd u de moed erin. En door er ook ludieke bonussen aan vast te hangen, wordt het extra aantrekkelijk. En nee, dat hoeft niet enkel in geld uitgedrukt te worden. Wees creatief.  

Geef een belscript mee

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg daarom dat bij aanvang van de georganiseerde beldag niet alleen een lijst met telefoonnummers klaarligt, maar ook een handzaam belscript. Daarin staat alle informatie die de salesmedewerkers nodig hebben om zoveel mogelijk succesvolle telefoontjes te plegen. Maak wel duidelijk dat het niet de bedoeling is om alle zinnen uit het script aan de telefoon op te lepelen, maar dat het puur als leidraad bedoeld is om de juiste informatie over te brengen en de klant te kunnen overtuigen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Doe zelf ook mee

Misschien wel de belangrijkste tip voor succes: goed voorbeeld doet goed volgen. Laat zien dat u als manager ook niet te beroerd bent om de telefoon op te pakken. Pak zelf ook een deel van de bellijst op en ga aan de slag. Vanzelfsprekend deelt u dan ook mee in de targetwedstrijd. U zult zien dat u met deze aanpak veel sympathie en medewerking krijgt. Zie het als een manier van teambuilding die het bedrijf ook nog wat oplevert. 


Meer lezen over cold calling? Lees de tips voor succesvol koud bellen en het maken van een belscript op ondernemerinbusiness.nl, een site met praktische informatie voor ondernemers