Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Laat uw mensen weten dat ze belangrijk zijn

Personeel is even vaak ontevreden doordat er gebrek aan respect en erkenning is als door onvoldoende salaris. Een schouderklopje is dus net zo belangrijk als een salarisverhoging.

Foto: Getty

Toch laten veel organisaties het vooral van salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden afhangen. Managers denken daardoor onterecht dat de huidige beperking om salarisverhogingen en bonussen uit te delen het moreel doen zakken. Maar het enige dat u hoeft te doen om te voorkomen dat medewerkers overstappen naar een ander bedrijf is ervoor te zorgen dat een medewerker zich prettig en gewaardeerd voelt. Zo doet u dat:

1. Doe iets bijzonders voor bijzondere mensen
De beste manier om iemand in zijn werk te stimuleren is door prestaties te waarderen. Dus: als u vindt dat medewerkers uitzonderlijk goed gepresteerd hebben, beloon hen dan. Zelfs in moeilijke tijden. Verlies nooit uit het oog dat het moeilijk is om gemotiveerd, hardwerkend personeel te vinden.

2. Promoveer eigen personeel
Iemand intern promoten is niet altijd gemakkelijk, maar veel bedrijven die hun verloop in de hand weten te houden, maken er een gewoonte van om waar mogelijk eerst hun eigen personeel te promoten alvorens iemand van buiten aan te nemen. En terecht. Medewerkers passeren om een buitenstaander binnen te halen stuit in vrijwel alle gevallen op onbegrip bij collega’s.

3. Houd de communicatielijnen open
Klachten van medewerkers, terecht of niet, verdienen een snelle reactie. Vergeet niet, wanneer u aan medewerkers terugrapporteert, te vertellen welke actie u eventueel heeft genomen of zult nemen. Zorg voor informele, een-op-een gesprekken met medewerkers. Dit kan ertoe bijdragen dat zij betrokken en gemotiveerd blijven.

4. Wees eerlijk
De meeste medewerkers vinden het niet erg als er met redelijk strakke hand leiding gegeven wordt, zolang de regels en voorschriften maar voor iedereen gelden en discipline wordt verzacht met mededogen. Wees streng maar rechtvaardig. En wanneer u iemand ontslaat, wees er dan zeker van dat dit om de juiste redenen gebeurt en dat uw beslissing gegrond is.

5. Wees alert voor ‘rotte appels’
U kunt zich geen medewerkers veroorloven die de sfeer verstoren, hoe gekwalificeerd zij ook zijn. Soms helpt het al om iemand wat meer te isoleren in zijn/haar functie en anders bent u beter af met één ‘superster’ minder. Wanneer u hen binnen het bedrijf houdt, let er dan op dat zij de sfeer en het moreel van uw medewerkers niet negatief beïnvloeden.

6. Steek de loftrompet over het bedrijf
Medewerkers vinden het fijn om voor een succesvol bedrijf te werken, dus u moet ervoor zorgen dat zij goed geïnformeerd worden over de wapenfeiten van het bedrijf. Als er bijvoorbeeld positieve artikelen verschijnen in vakbladen, zorg er dan voor dat alle medewerkers een kopie krijgen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer over dit onderwerp: