Bedrijven kunnen tot de helft kosten besparen op adviseurs, consultants, project- en interim-managers. Zonder dat de kwaliteit en het resultaat daaronder hoeven te lijden.
Dat blijkt uit een onderzoek van KMkwadraat, een ‘kennismanagement makelaar', onder haar klanten en prospects. "Advies/consultancy, project- en interim management opdrachten maar ook grootschalige bedrijfstrainingen, worden veelal en begrijpelijkerwijze door de aanbodzijde gedomineerd en die laat bij een keuze tussen werkvoorraadvorming of resultaat gerichte efficiëntie, nogal eens het eigen belang prevaleren", schrijven de onderzoekers.
Afschuiven
Maar het ligt niet alleen aan de consultants en aanverwanten. Ook de opdrachtgever blijft in gebreke volgens KMkwadraat. Deskundigheid ontbreekt, maar ook het afschuiven van eigen verantwoordelijkheid is onderdeel van het probleem. Een valkuil, zo blijkt uit het onderzoek, is dat opdrachtgevers transparantie willen. De bureaus wringen zich juist in alle bochten om niet onderling vergeleken te kunnen worden. Zo lijken hun instrumentaria ‘uniek', legt KMkwadraat uit.
Problemen maken
Verder wijzen de onderzoekers nog op de werkwijze: "create a problem and fill the gap". Bestuurders geven door middel van bijvoorbeeld persberichten signalen af om potentiële opdrachtgevers ervan te overtuigen dat ze echt een probleem hebben. Waarvan de redding uiteraard nabij is, als het desbetreffende bureau wordt ingehuurd.
De tien meest voorkomende problemen:
1. Gebrek aan duidelijkheid over de opdracht
2. Idem over verantwoordelijkheden en bevoegdheden
3. Niet voldoen aan 'verwachtingen'
4. Budgetoverschrijdingen
5. Uitloop planning
6. Persoonlijke mismatch
7. Tussentijdse opdrachtherzieningen
8. Verborgen agenda's
9. Ontbreken adequate sturing/controle
10. Ontbreken waarborging continuïteit
Besparingen
Als bovenstaande problemen vooraf opgelost worden, kan een opdracht volgens KMkwadraat "aanzienlijk efficiënter en effectiever plaatsvinden". Besparingen tot meer dan vijftig procent zijn dan mogelijk.