Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

’Kenniseconomie in Nederland niet op peil’

Het is niet goed gesteld met de kenniseconomie in Nederland. Nederland doet nog steeds te weinig aan innovatie. Het Innovatieplatform heeft nog niet veel bereikt. Deze conclusies staan in de donderdag gepubliceerde Kenniseconomie Monitor 2006, gemaakt door de Stichting Kennisland.

De Kenniseconomie Monitor 2006 werd donderdag aangeboden aan PvdA-lijsttrekker Wouter Bos op de Dag van de Kenniseconomie.

Volgens Kennisland is het belang van kennis en innovatie inmiddels diep in de samenleving doorgedrongen. De stichting noemt de oprichting van het Innovatieplatform, in 2003, daarvoor van doorslaggevend belang. Maar dat platform heeft volgens de stichting nog niet veel bereikt. Er wordt sinds 2003 veel gepraat en te weinig gedaan om de Nederlandse kenniseconomie daadwerkelijk te versterken.

Bos sloot zich daarbij aan. “De kenniseconomie-agenda van het kabinet Balkenende is niet succesvol geweest en het Innovatieplatform is mislukt.” Nederland heeft een nieuwe agenda voor innovatie en de kenniseconomie nodig, aldus Bos.

Opheffen
“Kenniseconomie begint bij de basis, geen topsport zonder breedtesport. Dus goede vakmensen opleiden in het beroepsonderwijs en schooluitval bestrijden. Dat is goed voor werknemers, maar ook voor bedrijven. Die kunnen dan weer goed geschoold personeel vinden.” Verder hield Bos een pleidooi voor een open, tolerante cultuur en een gastvrije houding ten opzichte van het buitenland.

De VVD wil het Innovatieplatform helemaal opheffen, zo meldde de partij donderdag. “Het Innovatieplatform is duidelijk tekortgeschoten. De conclusie kan dan ook niet anders zijn dat het Innovatieplatform nu echt moet worden opgeheven. Er is hier een nieuw polderplatform ontstaan. Dure praatclubs hebben we al veel te veel in Nederland, zo zegt de partij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.