Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

John de Mol (Talpa) biedt 12% meer op TMG dan Belgen

Mediaondernemer John de Mol heeft met zijn bedrijf Talpa een bod gedaan op Telegraaf Media Groep (TMG). Het bod dat hij doet is hoger dan het Belgische Mediahuis, dat ook uit is op de overname van TMG.

John de Mol
Foto: Marco Raaphorst via Flickr

Talpa biedt 5,90 euro per aandeel van TMG, tegenover 5,25 euro per aandeel van Mediahuis. De Mol biedt hiermee 12 procent meer. Mediahuis werkt samen met de familie Van Puijenbroek, die in totaal 41 procent van de aandelen van TMG in handen heeft.

Merken

John de Mol heeft zijn aandeel in het bedrijf onlangs vergroot naar ruim 20 procent en wil TMG en Talpa bij een succesvolle overname samenvoegen. Onder TMG vallen onder meer de merken als de Telegraaf en Metro. Talpa heeft een aantal radiozenders (538, radio Veronica, Sky Radio) en heeft een belang van 33 procent in SBS. Daaronder vallen de zenders SBS6, SBS9, NET5 en Veronica.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Mol liet in een verklaring weten: ‘Ik heb een groot geloof in TMG als verzameling van een aantal sterke Nederlandse merken en de potentie van deze onderneming. Ik denk dat het goed is als de onderneming in private handen komt want uit ervaring weet ik dat een beursnotering de flexibiliteit van de bedrijfsvoering beperkt.’

Aandeelhouders

TMG liet weten dat het bod van Talpa ‘ongevraagd, niet-bindend en voorwaardelijk’ is, maar het wel te gaan bestuderen. Ook Mediahuis en de familie Van Puijenbroek buigen zich over het voorstel van De Mol. Zonder de steun van de familie kan het bod niet slagen, maar het is nog onduidelijk of De Mol hierover contact met hen heeft gehad.