Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

John de Mol bouwt belang op in Endemol

John de Mol heeft een positie opgebouwd in Endemol, het bedrijf dat hij in 2000 verkocht aan het Spaanse Telefónica. Zijn investeringsmaatschappij Cyrte houdt een belang van 5,15 procent in Endemol, zo blijkt uit gegevens van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

In september vorig jaar zei De Mol tegen persbureau Reuters te overwegen Endemol terug te kopen van Telefónica. De zakenman zei te zijn benaderd door het Italiaanse mediabedrijf Mediaset om een gezamenlijk bod uit te brengen op Endemol. Telefónica wil de productiedochter, waarin de Spanjaarden een belang van 75 procent hebben, verkopen. Het overige deel van 25 procent werd begin vorig jaar door Telefónica naar de beurs van Amsterdam gebracht.

“Als investeringsfonds zijn we altijd geïnteresseerd in belangen in succesvolle mediabedrijven. Endemol is zo’n bedrijf,’’ zei een woordvoerder van Cyrte, het voormalige Talpa Capital. Deze dochter beheert het privé-vermogen van John de Mol.

De Mol begon in 1994 met zijn vroegere concurrent Joop van den Ende samen te werken in wat later Endemol werd. Dit bedrijf verkochten ze in 2000, op het hoogtepunt van de internethype, voor 5,5 miljard euro aan Telefónica.
(ANP)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.