IT-afdelingen besteden 80 procent van hun budget aan behoud en 20 procent aan vernieuwing. Dat moet juist andersom, zegt VMware.
In veel bedrijven wordt nogal geklaagd over de IT-afdeling. Het duurt te lang voordat aanpassingen worden doorgevoerd, en er kan bijna nooit iets, hoor je dan. Dat komt omdat IT-afdelingen te veel gericht zijn op behoud van het bestaande, aldus Brian Gammage, chief market technologist van VMware, een bedrijf gespecialiseerd in virtualisatie- en cloud-infrastructuur. 'Het managementmodel van de meeste bedrijven is: één keer iets neerzetten, en dan daarop steeds verder bouwen. Dan krijg je vanzelf dat 80 procent van het budget gaat naar het in de lucht houden van het bestaande, en maar net 20 procent aan vernieuwing.'
Model van gisteren
Terwijl het in de snel veranderende omgeving daar juist om zou moeten gaan, aldus Gammage. 'Met het managementmodel van gisteren red je het vandaag niet. Dit gaat niet over technologie, dit gaat om hoe je je business runt. De babyboomgeneratie bleef bijvoorbeeld gemiddeld 7 jaar bij een bedrijf werken, generatie Y nog maar 2 jaar. En spullen tellen niet meer, iedereen wil met elk device kunnen werken. Dat heeft allemaal IT-implicaties. Je kunt de klok niet stopzetten, of je hoofd in het zand steken. Je kunt geen nieuwe ontwikkelingen aan je voorbij laten gaan omdat het zo moeilijk inpast in je huidige IT-infrastructuur. Volgens ons zou je de hele IT-infrastructuur moeten aanpassen, zodat je die veranderingen wél makkelijk kunt doen, en het bestaande geen last meer is.'
Gemiddeld 6 maanden
Uit recent onderzoek van Vanson Bourne, uitgevoerd in opdracht van VMware, blijkt al dat 2 op de 3 IT-beslissers in Nederland vindt dat er een kloof bestaat tussen wat de business wil en wat IT kan leveren. In tijd uitgedrukt is de vertraging tussen het signaleren van een zakelijke behoefte en het leveren van een oplossing gemiddeld 6 maanden, een maand langer dan het EMEA-gemiddelde. Volgens 45 procent van de Nederlandse IT-beslissers lijdt de productiviteit van de medewerkers hieronder, is er minder innovatie (39%) en zijn ze meer geld kwijt aan het beheer en behoud van legacy-systemen (38%).
Desktop-as-a-service
De oplossing van VMware voor dit probleem is desktop-as-a-service, waarbij de gebruiker gewoon blijft werken zoals hij of zij altijd gewend is, maar de desktopsystemen en applicaties in de cloud worden gedraaid. Hun uiteindelijke oplossing noemen ze 'de software-defined enterprise'. Dat klinkt misschien technisch, die visie slaat in elk geval aan. Het bedrijf telde vorig jaar een omzet van 5,2 miljard dollar, en zag in het tweede kwartaal dit jaar zijn omzet met 17 procent stijgen tot 1,46 miljard dollar. In Nederland werkt meer dan 90 procent van alle ziekenhuizen, ministeries en AEX-bedrijven al met VMware.
22.000 klanten
Het bedrijf organiseerde eind augustus in San Francisco het jaarlijkse VMworld, een congres waar zo'n 22.000 klanten samenkomen. Daar werd onder meer een integratie met open source-systeem OpenStack aangekondigd, net als enkele andere vernieuwingen, waaronder VMware on demand, dat in 2015 live moet zijn, maar nu al in betaversie te gebruiken is, en de eerste integratie met AirWatch, het bedrijf dat in januari voor ruim 1,5 miljard dollar werd overgenomen en dat zich richt op mobiele software voor de zakelijke markt.
In Nederland het snelst
Juist Nederland is daarbij erg belangrijk, aldus Jeremy van Doorn, een Nederlander die al 10 jaar bij het bedrijf werkt en nu verantwoordelijk is voor het Europese deel ervan. 'Nederland is trendsettend. Dat zien we op veel gebieden. Daar rollen we nieuwe ontwikkelingen ook het snelst uit, en is er ook de meeste belangstelling. Wij zien duidelijk dat Nederland vooroploopt als het gaat om virtualisatie.'