Het werken bij een start-up heeft voor velen een magische bijklank. Maar is het werken er eigenlijk wel zo anders?
Start-ups staan in heel Nederland volop in de belangstelling. De week van 24 tot 28 mei stond geheel in het teken van de start-up, hier in Nederland, in Europa en elders in de wereld. Er werd veel gepraat over met name de cijfers achter de groei en ontwikkeling van start-ups. En dus over de plannen om die jonge bedrijfjes meer ruimte en vrijheid te geven in Nederland.
Extra geld
Eind mei werd bovendien bekend dat er door het ministerie van Economische Zaken en van Financiën meer geld wordt vrijgemaakt voor een snellere groei van start-ups in Nederland. In totaal gaat het om 27 miljoen euro voor een versoepeling van de 'gebruikelijk-loon'-regeling voor innovatieve bedrijven en om 23 miljoen euro om samen met private investeerders te investeren in start-ups en het mkb.
Relatief onzeker bestaan
Maar hoe ziet een start-up er eigenlijk uit in de dagelijkse praktijk? Wat beweegt mensen om voor een relatief onzeker bestaan te kiezen? Het kan te maken hebben met de ruimte die medewerkers krijgen om samen met leidinggevenden mee te denken met de koers van het bedrijf. En werknemers krijgen in voorkomende gevallen natuurlijk ook vaak de kans om vanuit huis te werken in plaats van op kantoor. Bestaande bedrijven zijn vaak wat bureaucratischer en hebben meer tijd nodig om zich aan te passen aan veranderingen en nieuwe technieken.
Hoe bied je zekerheid?
Maar ondanks die verschillen zijn er natuurlijk ook overeenkomsten tussen start-ups en bestaande bedrijven. Thema’s als loyaliteit, werkzekerheid en flexibiliteit spelen immers net zo goed op de werkvloer van start-ups. Hoe bied je als werkgever zekerheid aan je werknemers bij zo’n onzeker begin als start-up? Hoe kun je als werknemer loyaal zijn aan een bedrijf dat juist de onzekerheid opzoekt? En hoeveel verschil is er eigenlijk tussen werkgever en werknemer in een start-up? Dat zijn vragen die Hoe Werkt Nederland? deze maand graag wilde beantwoorden na al het cijfergeweld over start-ups.
Peerby: onzekerheid en avontuur
De denktank van werkgevers en werknemers ging daarom op bezoek bij Nederlandse start-ups als Peerby en Picnic om te kijken hoe werkgevers en werknemers met elkaar omgaan. Bij Peerby worden spullen makkelijk en snel uitgeleend aan en van elkaars buren. ‘Zo zijn we eigenlijk een veel efficiëntere manier om gebruik te maken van kostbare resources’, zegt mede-oprichter Eelke Boezeman.
Goede mensen houden
Peerby heeft momenteel zo'n 15 werknemers in dienst. Over hun werkzekerheid zegt Boezeman het volgende: ‘De intentie is altijd om iemand een vast contract te geven. Dat is waar we altijd naar streven. Want wij willen goede mensen houden. Verder denk ik dat als je bij een start-up gaat werken, je dat ook voor het avontuur doet. Je weet niet zeker of je hier de komende 5 of 10 jaar werkt. Waarschijnlijk is dat ook wat je aantrekt als je als werknemer kiest voor een start-up. We bieden minder zekerheid voor de hele lange termijn, maar op de korte termijn zijn we net zo zeker als ‘gewone’ bedrijven’, aldus Boezeman.
Picnic: meer zelfinitiatief
Picnic, de nieuwe in Amersfoort en Utrecht actieve boodschappenbezorgdienst, is een ander voorbeeld van zo'n start-up met een eigen cultuur. Werknemers krijgen er veel te zeggen. Als er iets voor verbetering vatbaar is, dan krijgen werknemers de mogelijkheid ideeën voor te stellen, die vervolgens met elkaar worden bekeken. Mede-oprichter van Picnic Michiel Muller zegt dat hij met die goede ideeën vaak onmiddellijk iets kan doen. Joris Beckers, ook mede-oprichter, zegt: “Wij hebben uitvinders nodig. We hebben mensen nodig die nieuwe dingen helpen uitvinden, mensen die een frisse blik hebben.”
Snel doorgegroeid
Daarom worden werknemers veel bij de koers van het bedrijf betrokken. Of zoals teamcaptain Steven Petersen zegt, die werkt in het magazijn van Picnic: “Je zorgt gewoon voor verandering in het bedrijf. Omdat je vanaf het begin af aan erbij bent, weet je gewoon hoe alles loopt. Daarom ben ik ook snel doorgegroeid, omdat zij mensen nodig hadden die het overzicht houden. Zo krijg je ook meer verantwoordelijkheden.”
Deze bijdrage is afkomstig van Frank Verhoef, medewerker campagne Hoe Werkt Nederland? van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een campagne die aandacht vraagt voor veranderingen op de werkvloer en wat de gevolgen daarvan zijn voor werkgevers en werknemers. De campagne verzamelt verhalen en oplossingen van werknemers en werkgevers met het doel elkaar te inspireren.