Denken in termen van nut en noodzaak blijkt nog niet op zijn plaats als het om de iPad gaat. Uit onderzoek blijkt dat de meeste kopers hem beschouwen als extra speeltje, (nog) niet als nuttig werktuig.
De Amerikaanse marktonderzoeker NPD bevroeg bezitters van de iPad over het waarom van hun aanschaf. Maar liefst 87 procent gaf aan, dat de tablet van Apple niet in huis werd gehaald als vervanger van een laptop, netbook of pc. Dat werpt wel nieuw licht op de vermoedens, dat de iPad vreet aan de verkopen van de kleine netbooks. Slechts 13 procent kocht het ding als vervanger van een pc in welke vorm dan ook. Waar overigens wel kannibalisatie optreedt: bij de ereaders. Van de door NPD ondervraagden gaf bijna een kwart aan, dat zij aanvankelijk de aanschaf van een ereader overwogen, maar in plaats daarvan de Apple hadden gekocht.
Early adopters
Nou gaat het wel om een groep kopers, die al in de eerste 2 maanden na de lancering op de iPad doken. Niet verrassend is dan ook, dat de helft al een ander product van Apple bezat. "Early adopters kopen in de regel producten omdat ze die willen, niet omdat ze die nodig hebben," verklaart NPD-onderzoeker Stephen Baker. "Maar naarmate de verkopen worden opgevoerd zal het profiel van de bezitters meer en meer overeenkomen met de gemiddelde tech-gebruiker. Op dat moment zullen producten met vergelijkbare eigenschappen, zoals netbooks, notebooks en ereaders, onder druk komen te staan."