Modesite Fashiolista krijgt een kapitaalinjectie. Marc Schröder en Michiel Muller en het venture capital fonds Atomico Ventures steken een half miljoen dollar in de Nederlandse start-up.
Fashiolista.com is een start-up die een stormachtige groei doormaakt. In 2010 werd het platform vanuit Amsterdam gelanceerd en is onder andere aangeslagen in Brazilië. Het doel van de site is om uit groeien tot een wereldwijde fashioncommunity. “Wij hopen in maart 100.000 geregistreerde gebruikers te hebben en over een jaar moet dit zijn gegroeid tot 1.000.000 wereldwijd,” zegt Joost Nauta, directeur en een van de vier oprichters van de site. Momenteel heeft het platform maandelijks ‘enkele honderdduizenden bezoekers per maand volgens Nauta.
Fashiolista
Nauta en zijn partners zijn al langer bezig op het gebied van internet maar zij zien dat de online fashionmarkt explodeert. De site werd ontwikkeld door vier mannen maar de bezoekers zijn overwegend vrouwen. Nauta en zijn drie partners hebben met hun platform een antwoord willen geven op de vragen: hoe shoppen vrouwen en wat vinden ze leuk? “Daarbij kregen we hulp van een hoop vrouwen, onder andere van het Amsterdam Fashion Institute,” zegt Nauta. De naam is een grappige variant op de bekende modeterm fashionista. “Ook is het in het Portugees een soort kruising tussen de woorden lijf en mode. In Brazillie zijn we heel hard gegroeid,” aldus Nauta.
Investeerders
De twee Nederlandse investeerders zijn Marc Schröder en Michiel Muller, bekend van de ondernemingen Tango en Route Mobiel. Naast de investering brengen zij hun ondernemerservaring mee. “Zij zullen ons waar nodig praktisch bijstaan met hun advies,” zegt Nauta. Atomico Ventures is een venture capital bedrijf dat vooral investeert in de technologiesector en werd in 2006 opgericht door een van de mensen achter Skype en Kazaa, Niklas Zennstrom. Atomico heeft al in 30 bedrijven geïnvesteerd, waaronder Technorati en Last.FM.
Investering
In de eerste zes maanden van haar bestaan heeft Fashiolista.com het moeten stellen zonder marketingbudget. “Een deel van de investering die we hebben gekregen willen we aanwenden om aan onze naamsbekendheid te werken in onder meer Nederland, Brazilië en Azië. De mensen moeten weten dat we er zijn,” licht Nauta toe.
Businessmodel
Bezoekers van de website kunnen hun stem uitbrengen op kledingstukken. Per maand worden nu al 1.000.000 ‘likes’ uitgebracht en zijn met name vrouwen uit honderd verschillende landen actief. De bezoekers hebben een profiel en kunnen inspiratie putten uit elkaars collecties die zij zelf samenstellen uit het aanbod van verschillende modeketens. Het platform biedt bezoekers mogelijkheden die lijken op die van Twitter en Facebook om elkaar te volgen en op de hoogte te brengen van mode-items. Geld wordt momenteel verdiend met het verkopen van advertenties en ook krijgt de site commissie van modewinkels waar bezoekers heen worden gestuurd en iets aanschaffen. “We zijn ook aan het kijken of we nieuwe verdienmodellen kunnen ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan een mogelijkheid om populaire items als speciale aanbieding te kunnen verkopen. Dit gebeurt overigens zonder dat we een webshop worden”, zegt Nauta.
Lees ook:
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.