Nu de techniek er klaar voor is, is het bijna raar dat we nog met z'n allen van 9 tot 5 op kantoor gaan zitten. Bent u benieuwd hoe het begon? Een klein stukje hedendaagse geschiedenis van Interpolis.
De verzekeraar Interpolis was in ons land voorloper op het gebied van telewerken en flexwerken. In 1996 opende Interpolis een nieuw hoofdkantoor zonder vaste werkplekken. Bovendien lag (en ligt) het aantal werkplekken zo'n dertig procent lager dan het aantal medewerkers dat er rondloopt. Niemand – ook de managers niet – kreeg een vaste plek toegewezen.
Dure technologie
Verder voerde de verzekeraar op grote schaal telewerken in. Toen redelijk revolutionair en bovendien moeilijker en kostbaarder te realiseren. Bij de werknemers die kozen voor telewerken, werd de thuiswerkplek verbeterd. De faciliteiten moesten dezelfde zijn als op kantoor: een snelle pc en printer, een isdn-lijn en een goede bureaustoel. Maar de meeste euro's gingen nog wel zitten in de technologie voor het netwerk en de telefonie. Dat kostte Interpolis zo'n 2 a 2,5 miljoen gulden. Ook schatte het bedrijf de kosten voor elke dag dat iemand telewerkte op ruim 6.000 gulden.