De drie belangrijkste trends voor 2010 zijn location based services, mobiel internet en usability. Dit is de uitkomst van het jaarlijkse evenement van internetadviesbureau Jungle Minds.
200 internetprofessionals stemden over de trends die voor 2010 ‘hot-or-not' zijn. De uitslag is interessant aangezien het voorspelt waarin de internetgemeenschap gaat investeren in 2010. 200 internetprofessionals hebben bepaald welke onderwerpen ‘hot' zijn voor 2010. De internetprofessionals hebben een top 10 internettrends samengesteld uit totaal 40 onderwerpen. De top 10 internettrends voor 2010 zijn:
1. Location based services (93%)
2. Mobiel internet (92%)
3. Usability (88%)
4. Behavioural targeting (88%)
5. Apps (84%)
6. Engagement (82%)
7. Mobile commerce (81%)
8. Webanalytics (79%)
9. Webcare (78%)
10. User generated content (78%)
Onderwerpen die het minst scoorden waren: Bing (12%), Google wave (32%), Widgets (34%), Corporate blogging (37%), Social media advertising (43%) en wiki's (43%).
Internettrends voor 2010
Tijdens het evenement besprak Geert-Jan Smits, directeur van Jungle Minds, drie internettrends die het bureau signaleert en beschrijft in haar nieuwe boek Finest Fifty e-commerce 2010.
1. Real time commerce
Het internet wordt steeds actueler. We zien de opkomst van real time banners, real time Adwords campaigns en real time nieuwsbrieven. In alle gevallen worden actuele gegevens getoond, zoals prijzen, acties of voorraden. Ook zien we binnen afzienbare tijd live ervaringen van medeconsumenten op webshops verschijnen.
2. Open commerce
Consumenten hoeven in de toekomst niet voor welke website of webshop een account aan te maken. De persoon maakt één digitaal identiteitsbewijs en legt op één centrale plek al zijn persoonlijke gegevens en voorkeuren vast. Deze digitale identiteit kan hij gebruiken om in te loggen of om formulieren automatisch in te vullen. In 2010 zien we de eerste stappen in de richting van drempelloze herkenning, ofwel open ID.
3. Omnipresence
Informatie en communicatie zullen meer en meer overal beschikbaar zijn. Via elk medium (desktop, website, blog, portal, sociale netwerken, email) als via elk apparaat: PC, E-reader, mobiel, Tablet PC, game console, etc. Het is de uitdaging voor de aanbieder om daar te zijn waar de klant zich bevindt, altijd en overal.