Interim-managers moeten het vooral van hun eigen netwerk hebben. Daarnaast vrezen slechts enkele van hen dat ze door de huidige crisis met minder of zelfs geen werk komen te zitten. Maar is hun positieve instelling wel terecht?
In Nederland werken momenteel tussen de 15.000 en 20.000 interim-managers. Deze groep managers wordt allang niet meer enkel ingezet om de rol van koele saneerder te vervullen. De interimmer komt ook steeds vaker langs om langdurig openstaande vacatures in te vullen of om zware en complexe trajecten te begeleiden. Daarnaast is sinds de huidige economische tegenwind de verander- en crisismanager sterk in opkomst, blijkt uit onderzoek van Atos Interim Management.
Eigen netwerk
Ondanks de crisis verwacht meer dan de helft dat de vraag naar interim-managers stabiel blijft of zelfs toeneemt. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat de meerderheid vooral en enkel op zijn of haar eigen netwerk vertrouwt als het op het verkrijgen van nieuwe opdrachten aankomt. De onderzoekers trekken daaruit de conclusie dat alleen de interim-managers met een sterk eigen netwerk en aantoonbare ervaring als crisis- of verandermanager komend jaar de beste kaarten hebben.
Minder functies
Maar redt u het wel echt met uw netwerk? Positief voor de netwerkende interimmers is het feit dat het aantal opdrachten dat bureaus op hun site publiceren, afgelopen jaar flink is teruggelopen, meldde 1001managers.nl begin deze week. Daar valt dus niet veel te halen. U kunt er enkel geld aan verdienen. Zo krijgt u bij het bureau FunktieMediair een beloning van 25 procent wanneer u het bureau aan een opdracht helpt.
Oud-collega's
Veel interim-managers zijn feitelijk zzp'ers en daarvan is bekend dat ze niet goed kunnen netwerken. Althans, daar is Roy Heydanus, lid van de raad van bestuur bij Van Ede & Partners van overtuigd. Volgens hem is het belangrijk om als zelfstandige ‘verbinding met de wereld' te maken, zo stelt hij op Sprout.nl. "Te veel startende zzp'ers borduren voort op de bij de voormalige werkgever geleerde kunstjes en danken hun eerste opdracht aan hun oud-werkgever." Wilt u het dus echt gaan redden als interimmer, moet u zich dus losweken van het netwerk van oud-collega's.
Onprofessioneel
Overigens hebben interim-managers het zwaar te verduren. Eerder werd ze ook al verweten niet professioneel genoeg te zijn. Daarom moet er een opleiding en kwaliteitskeurmerk komen. "Nu kan iedereen zich zomaar interim-manager noemen", stelde Arie de Ruijter, hoogleraar sociale wetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. "Organisaties kunnen niet zeggen: ‘dit voldoet niet aan onze verwachtingen', want ze wéten niet wat ze kunnen verwachten."
Wilt u dit echt?
Ziet u ondanks alle negatieve opmerkingen toch een gat in de markt? Dan vraagt Heydanus, die bij Van Ede & Partners als consultant mensen begeleid naar een nieuwe baan of een bestaan als zelfstandige, of u allereerst goed wilt nadenken waarom u deze nieuwe carrière ambieert. "Je moet je intrinsieke drijfveren duidelijk op een rij hebben. Wie ben je, wat wil je, waarom is dit belangrijk voor je? Dus niet 'ik kan goed foto's maken', maar 'ik wil graag fotograferen omdat ik het leuk vind om de mooie details van ogenschijnlijk onopvallende objecten uit te lichten'."
De klik
Deze omschrijving van waar u voor staat is volgens Heydanus essentieel om 'de klik met een opdrachtgever' te vinden. Tevens geeft het uzelf de energie om ook wanneer het even tegen zit door te kunnen gaan. Het antwoord op uw waaromvraag moet niet alleen voor u duidelijk worden, maar ook voor uw omgeving. "Je omgeving moet jouw omschrijving van jezelf kunnen herkennen als bij jou horend. Zo functioneert je omgeving ook als een spiegel om je bevindingen aan te kunnen toetsen." Bovendien kunnen mensen uit uw omgeving u pas bij anderen aanraden als zij precies weten waar u voor staat.
Netwerken
Als u weet wie u bent, zult u via uw netwerk uw nieuwe identiteit naar buiten moeten brengen. Aangezien uw netwerk voor een groot deel uit oud-collega's bestaat, zult u ook dit moeten vernieuwen. Heydanus vindt dat zzp'ers meestal te passief netwerken: "Netwerken is meer dan je kaartje uitdelen. Je zult er actiever mee om moeten gaan." De tips:
– Maak zelf opdrachten, ook al krijgt u er niets voor betaald. Zo kunt u uw kennis etaleren en aan uw reputatie werken.
– Sluit u aan bij bijvoorbeeld een branchevereniging of andere verenigingen en neem hierin het voortouw. "Begin met geven in plaats van nemen."
– Sluit u aan bij sociale netwerken op internet, zoals bijvoorbeeld LinkedIn. Maak bijvoorbeeld themagroepen aan en beheer deze, zo komt u in contact met mensen waar u iets aan kunt hebben.
– Luister tot slot goed naar wat uw klanten willen.