Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie vraagt om structuur

Mythe – Geef mensen de ruimte, dan komt innovatie vanzelf.


Werkelijkheid

Voorbeelden zoals de spontaan bedachte post-it spreken tot de verbeelding, maar in de praktijk vraagt innovatie om een duidelijke structuur, ­zeker in grote organisaties met een eilandencultuur. Typisch voorbeeld: Dow Chemical, dat top-down zwaar gestructureerde ‘innovatienetwerken’ kent en waar personeel ‘verplicht’ aan andere businessunits wordt uitgeleend (waarna 50% besluit daar te blijven). Het levert resultaat op: met IBM samen ­werden nieuwe polymeren ontwikkeld, en sinds 2005 is het aantal patenten per jaar verdrievoudigd. Het toont eens te meer aan: innovatie is niet uit het raam staren en wachten op de gouden inval, innovatie is hard werken.

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. bestel de nieuwste editie online http://www.magvilla.nl/editie/33758/management-team

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.