Meer omzet maken is mooi. Maar minder uitgeven is makkelijker. Toch is inkoop bij veel organisaties nog steeds een ondergeschoven kindje. Ten onrechte. Met deze 10 termen krijgt u het onder de knie.
Inkoop was in het verleden vaak het sluitstuk van het productieproces, waarbij zo goedkoop mogelijk de grondstoffen en materialen op de kop werden getikt. Iets wat iemand er ‘wel even’ bij deed. Das war einmal. Inkoop is nu in hard tempo bezig een volwassen vakgebied te worden.
Inkoopprofessionals noemen zich tegenwoordig niet alleen (chief) procurement manager, ze ervaren ook dat het vak erkenning begint te krijgen. Bijvoorbeeld doordat ze steeds eerder in het proces betrokken worden. Ook de duurzaamheidseisen die veel bedrijven zichzelf opleggen is goed nieuws voor inkoop: het grootste deel van de milieubelasting komt immers meestal van buiten.
Gratis quickscan
Wilt u uw inkoopcontracten tegen het licht houden om te kijken of het beter kan? MT biedt een gratis quickscan, in samenwerking met inkoopadviesbureau Buyers United in Amsterdam. Check bijvoorbeeld uw telefoon- of printercontract met hun benchmarkgegevens en leer waaraan een goed contract moet voldoen en welke prijs hier (ongeveer) bij past.
Wie zijn huidige contract(en) wil testen, kan een eenmalige, gratis en vrijblijvende benchmark aanvragen, vanzelfsprekend onder geheimhouding van de huidige contractgegevens. Bedrijven lijken steeds beter te beseffen dat inkoop van strategisch belang is. Niet alleen gaat er heel veel geld in om en zijn er directe besparingen mogelijk, inkoop raakt ook de andere kanten van de bedrijfsvoering: het kan van belang zijn voor het imago, voor de kwaliteit van het eigen product, ja, zelfs voor de mate van innovatie. “Inkopers zijn tegenwoordig de aanjagers van onze economische ontwikkeling”, zei Arjan van Weele, TU-hoogleraar inkoopmanagement, eerder dit jaar op een bijeenkomst van inkoopinstituut NEVI. “Een andere verandering is dat specialisme een grotere rol gaat spelen. Bedrijven besteden hun nietkerntaken uit en de internationalisering neemt toe. Met interdepentie van bedrijven tot gevolg.”
De focus verschuift naar strategische en centrale inkoop: niet meer een manager die een toevallig vriendje belt om ad-hoc spullen te leveren, maar kijken hoe toeleveranciers kunnen meedenken met het eigen proces, zodat het niet alleen iemand wordt die spullen bij de deur aflevert, maar ook iemand die binnenkomt en daar aan tafel schuift.
Het vak kent tegenwoordig zelfs, zoals ieder zichzelf respecterend vak betaamt, heuse ‘van het jaar’verkiezingen. In 2009 was die eer bijvoorbeeld nog weggelegd voor Melanie Schultz van Haegen, toen de huidige minister van Verkeer nog cpo was bij Achmea, Nederlands grootste zorgverzekeraar.
En net als iedere professie die opstoomt in de vaart der volkeren, begint ook bij inkoop het jargon toe te nemen. Daarom bij deze: de stand van inkoopland in tien termen, die ook u kan helpen het inkoopproces op niveau te krijgen.