Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Initiatief voor ontwikkeling ligt bij medewerker

Organisaties moeten een omgeving creëren waarin personeelsleden zich kunnen ontwikkelen. Maar het initiatief hiervoor ligt bij de medewerker.

Dat zegt Annelien Jordense, corporate recruiter bij Reed Business Information. Zij constateert dat veel medewerkers denken dat anderen binnen de organisatie het wel voor hen zullen regelen. Ze vinden het vaak lastig om hun eigen persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) te schrijven of aan te geven hoe ze zichzelf breder willen ontwikkelen.

“De leidinggevende biedt niet altijd vaststaande oplossingen en antwoorden. Gevolg: de methodiek wordt ter discussie gesteld of er wordt zelfs geconcludeerd dat er binnen organisaties niets aan ontwikkeling en opleidingen wordt gedaan.”

Volgens Jordense is de eigen verantwoordelijkheid van de werknemer in zo’n proces enorm belangrijk. “Deze moet zelf richting leren geven aan de eigen loopbaan door uitdagingen te zien of te creëren.” De werkgever heeft hierin een coachende rol. “Organisaties moeten zich realiseren dat iedere medewerker gesteund en ondersteund dient te worden en dat managers moeten leren meedenken over andermans leerdoelen.”

Naar de column

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.