Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In vijf stappen naar de boardroom

Slechts een kleine selecte groep haalt het tot de boardroom. De kans dat een middenmanager op het hoogste pluche terechtkomt, is dus erg klein. Heeft u toch die ambitie dan zijn hier vijf strategieën om een voorsprong te krijgen op de rest.

Anders dan voor de meeste banen, kunt u niet solliciteren voor een plek in de boardroom. Deze plekken worden enkel op uitnodiging vergeven. "Dit is niet zoals gewoonlijk naar een baan zoeken", zegt Ted Dysart, managing partner van Heidrick & Struggles op Bnet.com. "Als u zich opstelt zoals u voor een gewone baan doet, zult u waarschijnlijk tijdens het proces om die reden worden uitgeschakeld." Daarom vijf strategieën die wel het gewenste effect hebben om op de shortlist van boardroomkandidaten terecht te komen.

1. Begin klein
Het betreft hier het kip en het ei-verhaal. Directeuren geven namelijk vaak de voorkeur aan een kandidaat met ervaring in de boardroom. Om deze cirkel binnen te treden, gaat u op zoek naar een klein bedrijf waar u zich makkelijk kunt opwerken tot de boardroom. Daarbij is het wel belangrijk te weten dat bedrijven meer geïnteresseerd zijn in mensen met ervaring in de top van een commerciële sector in plaats van non-profit, stelt Steve Mader, managing director en vice-chairman bij recruitbureau Korn/ Ferry International. Houd daarnaast de tijdlijn van uw vooruitgang binnen een organisatie goed in de gaten, adviseert Mader. "Als u binnen vijf jaar hogerop wilt komen, teken dan niet voor een positie waarin u de eerstvolgende tien jaar vastzit. Denk in korte termijnen, zodat u in goed geweten toezeggingen kunt doen."

2. Merk uw vaardigheden
Maak een inventaris van uw vaardigheden. Zoek vervolgens uit welke kwaliteiten een relevante bijdrage leveren in de boardroom. Wellicht bent u dé financiële expert of toch die technische goeroe waar ze naar op zoek zijn. Maak een ‘vaardighedenmap' van een gemiddelde boardroom en bekijk vervolgens waar uw achtergrond in thuishoort, raadt Mader aan. "Niemand heeft voldoende kennis om alleen in de boardroom te overleven. Het hele team levert een inspanning. De vraag is wat u meeneemt op het feestje." Als u uw eigen meerwaarde heeft ontdekt, gaat u op zoek naar nieuwe manieren om deze vaardigheden verder te ontwikkelen om uw langetermijndoelstelling te behalen.

3. Stop uw werk terug in het netwerk
"Zeven van de tien boardroomplaatsen worden vergeven aan mensen die een directe goede relatie met de board hebben of via een recruiter worden aangeboden", stelt Bob Concannon, managing partner van excutive search Boyden. "Wie deze connecties niet heeft, is al in zijn of haar nadeel." Om de lijnen straks en overzichtelijk te houden, maakt u een lijst van twintig relaties die u heeft met hooggeplaatste leidinggevenden. Vraag hen u te introduceren aan een hun ceo of boardlid. Meng u tevens in professionele serviceorganisaties waar het bedrijf veel mee samenwerkt. Te denken valt aan accountantbureaus of advocatenkantoren. Wellicht kunnen zij als intermediair voor u optreden.

4. Volg een trainingsprogramma
Verschillende instellingen bieden trainingprogramma's aan speciaal gericht op boarddirecteuren. En hoewel de meeste cursussen gericht zijn op het trainen van huidige boardleden, zijn een aantal ook relevant voor toekomstige leden. "Een trainingsprogramma brengt u positief in het licht. Zeker als het onlangs met positief gevolg is afgerond", stelt Concannon. Mader is het daarmee eens, maar waarschuwt dat bij cursussen enkel gericht op leden in spé u zich niet moet richten op het netwerkaspect. Het is namelijk onwaarschijnlijk dat eenieder die daaraan meedoet u kan helpen uw doelen te verwezenlijken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Blijf in contact met recruiters
Sommige recruiters lijken niets op te leveren. Toch weet u nooit wanneer een recruiter opeens wordt gevraagd een nieuw boardroomlid te zoeken. Daarom is het belangrijk goede relaties te onderhouden met recruitmentbedrijven en hen op de hoogte te houden van uw (nieuwe) werkzaamheden. Het is echter niet de bedoeling rechtstreeks bij recruiters aan te kloppen met de vraag of er mogelijkheden zijn om u in een boardroom te plaatsen. Het motto is: als uw achtergrond goed genoeg is voor een plaats in de boardroom, dan kloppen de recruiters vanzelf bij u aan.