Wie op het LinkedIn-profiel van Bouke Hoving kijkt, ziet niet alleen zijn imposante carriere van twee decennia bij KPN of de vele prijzen die hij won als CIO van het bedrijf, maar ook dat hij getrouwd is, houdt van skiën, lezen en reizen en dat hij twee kinderen heeft.
De persoonlijke aanpak lijkt kenmerkend voor zijn leiderschap. Hoving kent KPN van binnenuit: in 1999 begint hij er als projectmanager, waarna hij opklimt via managementfuncties in data, de mobiel zakelijke markt en innovatie. Hij houdt zich niet alleen bezig met het IT-gedeelte van de organisatie, ook innovatie zit in zijn portefeuille. In een video van Gigabit Magazine licht hij toe waarom KPN ervoor koos het kantoor voor IT een grote make-over te geven, inclusief pingpongtafels en grote tv-schermen waarom medewerkers games kunnen spelen. ‘We willen een startup-cultuur creëren voor IT, om personeel in een krappe markt te kunnen aantrekken.’
Simplification
Het maakt hem tot een geliefd CIO binnen het bedrijf. En een goede, zo blijkt uit de prijzen die hij afgelopen jaren in de wacht sleepte. In 2017 wordt hij benoemd tot de beste CIO van Nederland, een jaar later mag hij zich zelfs de beste CIO van Europa noemen. Bovendien veroverde hij een plek in de Goudhaantjes lijst van 2018.
Het juryrapport is lovend over zijn daadkracht en compromisloze aanpak bij de introductie van KPN’s vereenvoudigingsprogramma Simplification, waar hij Hoving de leiding over heeft. Klanten kunnen online makkelijker dingen zelf regelen, daarnaast werden IT-systemen achter de schermen vereenvoudigd en opgeschoond. ‘Ik herinner me nog mijn verbazing bij het zien van de productiviteitscijfers van softwareontwikkelaars. Een ontwikkelaar bleek maar 25 procent van zijn tijd bezig met het ontwikkelen van software’, vertelt Hoving tegen Managementscope. ‘Randverschijnselen hebben we direct afgeschaft, nu besteden ontwikkelaars nu 85 procent van hun tijd aan het ontwikkelen van code.’
350 miljoen
Hoe meer zaken klanten zelf kunnen regelen online, des te minder kosten hoeft KPN te maken om eventuele problemen op te lossen. Het programma bespaarde het telecombedrijf tot nu toe zo’n 650 miljoen euro, de plannen zijn om die kosten tot 2021 met nog zo’n 350 miljoen euro te verlagen. Deze besparing moet onder andere komen door de dienstverlening voor zakelijke klanten verder te digitaliseren.
Hoving zal deze kostenbesparing niet meer meemaken: vanaf 1 februari 2019 zal hij zijn carriere buiten KPN voortzetten, bevestigt een woordvoerder tegenover het Financieele Dagblad.