Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Imagobepalende trends van straks

Duurzaamheid was het modewoord van afgelopen jaar. In 2008 raakten de managers niet ­uitgepraat over diversiteit. Wat zijn nu de ­imagobepalende trends van de toekomst?


Zingeving, positivisme en social media springen er uit. Maar ook duurzaam ondernemen blijft een grote rol spelen. Een greep uit de observaties van leidinggevenden in uiteenlopende branches. Wat zijn zij als huidige trends?
 

Senioren
“Steeds meer bedrijven zullen zich gaan richten op de seniorenmarkt, omdat de vergrijzing oprukt. Wat een belangrijke rol speelt in deze ontwikkeling is dat de oudere consument steeds mondiger wordt en alles zelf wil bepalen.”
>> Noëlle Sanders, eigenaar Wijs Wonen

Positivisme
“Positivisme heeft de toekomst. De MVO-trend is nog niet voorbij, maar het doemdenken zal plaatsmaken voor de positieve kanten van duurzaamheid. Een goed voorbeeld is de website thefuntheory.com van Volkswagen, waar het bedrijf het verbeteren van de maatschappij op een grappige manier neerzet. Dat verwacht je niet van een autofabrikant.”
>> Ynzo van Zanten, initiatiefnemer adviesbureau Green Inc.

Zingeving
“Werknemers verwachten dat thema’s als zingeving en spiritualiteit ook op de werkvloer terugkomen. Het zijn lastige thema’s om onder de aandacht te brengen als bedrijf, maar als het lukt heb je een belangrijke troef in handen.”
>> Jill Modes, algemeen directeur Exact ­personeelsintermediair

Sustainability
“De crisis geeft het thema duurzaamheid juist weer een nieuwe impuls, ook sustainability leidt tot rationalisatie van processen en ­innovatie, het is niet per definitie een kostenpost. Daardoor wordt het een herboren trend.”
>> Anja Groenewoud, country managing director van Accenture Nederland

Flexibel werken
“Flexibel werken. Dat ­betekent meer mogelijkheden creëren zodat mannen en vrouwen privé en werk beter op elkaar af kunnen stemmen. Met goed resultaat voor ­werkgever, werknemer en de samenleving als geheel.
>> Marieke Gorkink, eigenaar Kwintes Communicatie

Imago bouwen
“De tijd dat een organisatie zijn boodschap alleen zendt, is met de opkomst van social media voorbij. Organisaties die een ­goede relatie weten op te bouwen met hun community zullen in staat zijn een goed imago te bouwen en behouden. De concurrent is slechts één muisklik weg.”
>> Francine van Dierendonck, directeur marketing en customer support Marktplaats.nl

Op zoek naar de laatste trends die uw business bepalen? MT organiseert op 6 oktober aanstaande samen met Carl Rohde het Seminar World Trend Report 2012. Aanrader!Sociale verantwoordelijkheid
“Een groeiende groep mensen haalt status niet meer alleen uit glimmende juwelen, grote auto’s en een goedgevulde bank­rekening. Het draait voor hen om sociale verantwoordelijkheid en groen gedrag. Dit verwachten consumenten ook steeds meer van ­bedrijven.”
>> Linda Hofman, consultant bij Bex ­Communicatie

Openheid
“Imagovorming van bedrijven zal blijven gaan over duurzaamheid, met het verschil dat niet alleen naar de organisatie zelf wordt gekeken. Kijk naar Apple. Dat bedrijf is zelf duurzamer gaan produceren, maar dit geldt niet voor al hun toeleveranciers. ­Bedrijven zullen dus meer ­openheid moeten gaan geven over hun businesspartners.”
>> Mark Nieuwenhuizen, eigenaar Andersdenkers

Sociale media
“De volgende stap is luisteren naar de doelgroep, door de inzet van social ­media. Op die manier kunnen bedrijven samen met de consument producten ontwikkelen en problemen oplossen.”
>> Rens Plandsoen, directeur & oprichtster van marketingbureau .bone

Grip op klant
“Tegenwoordig zijn consumenten in staat zich een beeld te ­vormen van een merk op basis van de input van mensen die ze niet kennen. En dat op hun mobieltje. Zelfs in de winkel vergelijken ze online de prijzen van de buren, checken ze recensies en vragen ze ­aankoopadvies. ­Bedrijven moeten daar meer grip op zien te krijgen.”
>> Cas Heuvelmans, client services ­director Lammers van Toorenburg

Maatschappellijke relevantie
“Bedrijven moeten bewijzen dat ze deugen. Maatschappelijke relevantie aantonen door naast de core business projecten te organiseren die raakvlakken hebben met hun eigen bedrijfsvoering. Als een uitzendorganisatie sollicitatietraining geeft op een zwarte school, hoeven ze niet uit te leggen waarom dat bij het bedrijf past. Communiceer je zo’n project naar de buitenwereld, dan heeft het effect op je imago.”
>> Michiel Pot, creatief directeur Robin Good

Gezondheid
“Omdat gezondheid van medewerkers een steeds belangrijker thema wordt, al was het maar omdat er langer moet worden doorgewerkt, gaat de werkgever zich steeds ­actiever bemoeien met de ­gezondheid van medewerkers. ­Gezondheidsmanagement zal een strategisch proces worden binnen de bedrijfsstrategie.”
>> Jasper van Maren, quality manager bij Investors in People

Beleving
“In de technische sectoren zal het imago van bedrijven steeds meer door gevoelsmatige aspecten van merkbeleving worden bepaald. Het gaat niet om de functies of technologie, maar om de beleving. De producten van Apple zijn daar een goed voorbeeld van.”
>> Wilfried Gradus, manager marketing en sales Alice Nederland

Werken met klanten
“De toekomst is: werken met in plaats van werken voor een klant, waarbij geld niet langer de valuta is om te delen, maar kennis, tijd, energie en ­vertrouwen veel belangrijker worden.”
>> Kees Romkes, eigenaar Kees Romkes Consultancy

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verantwoordelijkheid
“Een goed imago valt of staat met toezicht op de maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid van ondernemingen. Ondernemingen ­zullen naar verwachting extra ­toezichtsmaatregelen nemen. Bijvoorbeeld een sterker mandaat voor toezichthoudende ­organen ten aanzien van het signaleren van ­verwachtingen in de ­samenleving.”
>> Folkert Oosting, o.a. gastdocent ­corporate communicatie aan de Haagse ­Hogeschool

Bottom up
“Organisaties die vasthouden aan het principe dat de leiding van boven moet ­komen, zijn ten dode opgeschreven. Van binnenuit omdat de werknemer van vandaag steeds mondiger, kritischer en onafhankelijker is geworden. Van ­buitenaf omdat klanten steeds meer verwachten van dienstverleners.”
>> Hans Wopereis, directeur ITIP

Lees ook het boek 'Identiteit en imago' (4e geheel herziene druk)