Ikea wordt gezien als het duurzaamste bedrijf van Nederland. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek door Synergie, MindWorld en SSI in opdracht van Management Team. Het Zweedse woonwarenhuis is volgens consumenten duurzamer dan Hema (nr. 2), Bol.com (nr. 3) en Toyota (nr. 4).
Uit internationaal onderzoek blijkt dat Ikea ook in het buitenland goed scoort: in vergelijkbare studies in Frankrijk en Groot-Brittannië kwam Ikea respectievelijk als nummer 2 en 4 uit de bus.
Het onderzoek van Management Team werd voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgevoerd. In totaal werden ongeveer 2.000 Nederlanders gevraagd naar hun oordeel over de 40 meest gereputeerde bedrijven van Nederland. Ook in 2010 kwam Ikea als duurzaamste bedrijf naar voren. Philips, vorig jaar nog op de 3e plaats, maakte dit jaar een duikeling naar de 8e positie op de ranglijst.
De Zweedse ‘roots’ spelen een rol bij de duurzaamheidsprestaties, aldus Eva Lotta Sjöstedt, directeur Ikea Nederland, in een reactie. “Zweden is een milieubewust land”, zegt ze. Dat vindt zijn weerslag bij Ikea in onder meer een riant programma voor het woon-werkverkeer onder de naam ‘Groen naar het werk’, energiebesparende maatregelen in de winkelvestigingen, uitgebreide voorlichting over duurzaamheidsaspecten in de winkels, veel biologische producten in de restaurants en merkverbindingen met goede doelen.
Het artikel over Ikea en het duurzaamheidsonderzoek van MT verschijnt in Management Team nr. 18, op 18 november.
In MT 19 ook:
- Duurzaam Ikea: wat doen ze goed
- Duurzaam niet langer voor sulletjes
-
De volledige Sustainable Image Index
In 2010:
- Ikea nummer 1 in duurzaamheid
- Wat Ikea zo duurzaam maakt: Geel + Blauw = Groen
- De volledige Sustainable Image Index 2010
- Trend: Bedrijven gaan harder op het gebied van duurzaamheid dan de overheid en voelen zich zelfs geremd door de inspanningen in Den Haag. Waarom business de groene kar trekt
- Duurzaam winst maken doe je zo
- 4 groene business successen