Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Iedereen mee naar de bedrijfspicknick

Talent is schaars, zeker in de top van de grotere bedrijven. Daarom is het van belang al het beschikbare talent te benutten. Steeds meer organisaties zien dat in, en voeren een actief diversiteitsbeleid.

Als we het hebben over diversiteit op het werk, denken we in negen van de tien gevallen over vrouwen. Ten onrechte, betoogt Harriet Hankin in The new workforce. Talent is schaars, zeker voor de zwaardere functies in het management en in de top van de grotere bedrijven. Daarom is het van belang al het beschikbare talent te benutten. Steeds meer organisaties zien dat in, en voeren een actief diversiteitsbeleid.

Belemmeringen voor vrouwen om carrière te maken worden in rap tempo opgeruimd. Werkgevers die voorop lopen worden terecht in het zonnetje gezet, zoals onlangs nog IBM Nederland dat de Diversity Award 2005 won. Op zich klopt de redenering die aan dat diversiteitsbeleid ten grondslag ligt. Maar waarom blijft de praktische uitwerking beperkt tot vrouwelijke werknemers? Waarom horen we zo weinig over allochtonen, over ouderen, over gehandicapten? Als het er echt om gaat al het aanwezige talent te benutten, dan moeten beleidsmakers, human resource managers en recruiters hun blikveld nodig verbreden.

Harriet Hankin, ceo van de Amerikaanse HR-consultancy CGI, heeft zich sinds de jaren zeventig druk gemaakt over de positie van vrouwen in arbeidsorganisaties. Ze heeft veel bereikt en is daarvoor talloze malen onderscheiden. Toch heeft ze niet het gevoel dat ze nu tevreden achterover kan leunen. In haar onlangs verschenen boek The new workforce vertelt Hankin over een fundraising waar ze een paar jaar geleden aan deelnam, voor een organisatie die de belangen behartigt van mensen met multiple sclerose.

Een van de sprekers was een vrouwelijke advocaat van 27 jaar. Die vertelde over haar ziekte en over haar carrière. Dat jaar was ze voor het eerst niet mee geweest met de jaarlijkse picknick. Haar collega's waren bezorgd geweest en hadden gevraagd wat er aan de hand was.

De hitte bleek de boosdoener. Met haar ziekte bracht zij het eenvoudig niet meer op om de hele dag buiten te zijn bij een temperatuur van 30 graden en een luchtvochtigheid van 90 procent. Door deze ervaring realiseerde Hankin zich dat diversiteit meer inhoudt dan ze altijd had gedacht. “Hoe meer je weet over godsdiensten, over mannen en vrouwen, over culturen, over handicaps, hoe meer gevoel je kunt opbrengen voor verschillen. Dan hoef je andere mensen niet meer ongewild op hun tenen te trappen, en kun je iets doen om hen er bij te betrekken.” In het geval van de advocate was het genoeg geweest om een auto met airco in de buurt van de picknickplaats neer te zetten. Dan had ze gewoon mee gekund.

“De werkvloer is nu al een veelkleurig weefsel van mensen met verschillende achtergronden, leeftijden, godsdiensten en wat dies meer zij. Maar dat is nog maar het begin,” waarschuwt Hankin. “Er staat ons een radicale verandering te wachten in de samenstelling van de beroepsbevolking.” In The new workforce beschrijft zij vijf belangrijke trends:
 een bevolking die steeds ouder wordt en langer actief blijft
 nieuwe samenlevingsvormen die de plaats innemen van het traditionele gezin
 de opkomst van de 'Millennium Generatie' die zijn plek moet vinden naast de Babyboomers en Generatie X
 het steeds hogere tempo waarin de samenleving diverser wordt
 de toenemende behoefte aan zingeving – waarbij iedere groep zijn eigen normen en waarden in zijn werk terug wil zien Hankin laat het niet bij een analyse van deze verschijnselen.

Het grootste deel van haar boek is gewijd aan de vraag hoe organisaties daar op in kunnen spelen. Vanuit haar jarenlange ervaring geeft zij waardevolle adviezen over de flexibilisering van werkroosters, over verlofregelingen, over beloningsstructuren en over personeels- en organisatieontwikkeling. Dat maakt The new workforce tot een buitengewoon nuttig boek, waar ook Nederlandse managers en HR-professionals hun voordeel mee kunnen doen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

The new workforce

Harriet Hankin Amacom

New York

SBN 0-8144-0829-X

€ 22,-