Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ict bedolven onder sterrenregen

Wat zijn dé ict-bedrijven met wie u zaken moet doen? Bijna 1200 topmanagers hebben zich hierover uitgesproken in de 2007-editie van de Management Team ICT Gids. Lees welke bedrijven uw collega's hebben aanbevolen.

De resultaten van het onderzoek zijn een nuttige leidraad bij het kiezen van een ict-partner. En het mooie is dat er dit jaar nog veel meer managers zijn ondervraagd door onderzoeksbureau TNS Nipo dan het jaar ervoor. Namelijk 1180 nu tegen 760 in 2006. Dat grote aantal geeft de uitkomsten meer gewicht. De 1180 ondervraagde managers zijn onder te verdelen in 730 cio's en 458 ceo's. Het aantal ict-ondernemingen dat in negen vooraf gedefinieerde sectoren is genoemd, is iets hoger dan vorig jaar, namelijk 53 (in 2006 47). De bedrijven zijn 122 keer (in 2006 97 keer) beoordeeld waarbij de managers 244 sterren hebben uitgedeeld.

Bedrijven kunnen in meerdere sectoren worden aanbevolen. Dat gebeurt dan ook regelmatig. Net als vorig jaar is IBM koploper, met een notering in zeven van de negen sectoren. Ook staat de ict-reus boven aan de lijst met het hoogste aantal sterren. IBM heeft er maar liefst vijftien. Hulde voor 'big blue'. Overigens maakte IBM onlangs bekend in de Verenigde Staten 1315 banen te schrappen. De overtollige werknemers krijgen een periode om een andere baan te vinden die vergelijkbaar is met die bij IBM voordat ze het bedrijf  verlaten. IBM had eind maart wereldwijd nog 354.000 mensen.
Op een gedeelde tweede plaats met ieder veertien sterren staan Atos Origin, Capgemini, GetronicsPinkroccade en LogicaCMG. Waarbij moet worden aangetekend dat LogicaCMG de veertien sterren over zes sectoren verdeeld en de andere nummers twee in zeven sectoren een notering hebben gehaald. Het is een mooie afspiegeling van de Nederlandse ict-top.

Opvallend is het hoge aantal sterren voor Getronics . Dat bedrijf is veelvuldig in het nieuws en niet alleen maar positief. De perikelen rondom bestuursvoorzitter Klaas Wagenaar zijn breed uitgemeten in de media. Getronics bevindt zich al maanden in woelig vaarwater omdat de cijfers keer op keer tegenvallen. De Vereniging van Effectenbezitters heeft herhaaldelijk geëist dat Wagenaar moet opstappen, maar de raad van commissarissen van het concern heeft eind vorig jaar nog het volledige vertrouwen in hem uitgesproken. Dat oordeel lijken de ondervraagde managers voor de MT ICT Gids te onderstrepen met de veertien sterren die ze het bedrijf hebben gegeven.
 
Drie sterren
Dat de bedrijven in zo veel verschillende sectoren worden genoemd, kan worden verklaard uit het feit dat de ict-dienstverleners doorgaans als eerste aanspreekpunt fungeren voor de ondernemingen. Een bedrijf gaat met ál zijn ict-vragen op álle ict-terreinen naar zijn ict-dienstverlener. Als er naar de top 10 bedrijven wordt gekeken met het meeste aantal sterren is de notering van KPN (10 sterren) en BT (12 sterren) opvallend. Het is tekenend voor de trend dat de werkterreinen van de sectoren ict en telecom steeds meer samensmelten en in elkaar overlopen.

De ondervraagde ceo's en cio's zijn minder royaal dan vorig jaar geweest met het toekennen van de hoogste waardering van drie sterren. Toen werd deze score tien keer uitgedeeld, dit jaar werden er zeven bedrijven beoordeeld met drie sterren. Accenture is hier de koploper met drie keer drie sterren. IBM, BT, Sogeti en EDS zijn ieder een keer drie sterren toebedeeld. Accenture kwam trouwens wat minder positief in het nieuws pas geleden. Automatisering Gids berichtte dat de Amerikaanse overheid het bedrijf, samen met Hewlett Packard en Sun Microsystems, ervan beschuldigt illegale prijsafspraken te hebben gemaakt met partners. Het zou gaan om kortingen danwel bonussen die aan partners werden betaald of van partners werden ontvangen zonder dat de opdrachtgever – Amerikaanse overheidsinstellingen – daarvan op de hoogte waren. Accenture is aangeklaagd als ontvanger: het zou miljoenen dollars hebben gekregen. Accenture ontkent alle aanteigingen.
 
Kritisch
In het onderzoek van TNS Nipo hebben we de managers ook gevraagd naar specifieke ict-omstandigheden in hun bedrijf. Daaruit komen aardige discrepanties in de opvattingen over ict tussen algemene en ict-managers naar voren. De ict-mannen (en vrouwen) zijn over het algemeen positiever gestemd over de ict-omstandigheden in hun bedrijf, of minder kritisch, zo u wilt, dan de business managers. Zo vindt 64 procent van de ict-managers dat ze voldoende geld en middelen voor ict tot hun beschikking hebben, tegen slechts 41 procent van de algemeen leidinggevenden. Daar valt nog wat te halen voor de ict'ers, lijkt het.

De vraag of de directie over voldoende kennis van ict beschikt beantwoordt 57 procent van de ict-managers positief. De algemeen leidinggevenden schatten de situatie iets anders in, slechts 36 procent vindt dat de baas voldoende slim is op ict-gebied. Verschil in inzicht bestaat er ook over de mate van flexibiliteit van een bedrijf om snel in te spelen op ontwikkelingen in de markt. 44 procent van de ict-managers vindt zijn bedrijf voldoende flexibel om snel te kunnen schakelen, tegenover een derde van de algemene managers. Ict'ers zijn minder kritisch op zichzelf dan de businessmanagers.

De rol van ict zal de komende tijd weer van cruciaal belang blijken. Het aantal fusies en overnames neemt weer een hoge vlucht. In 2006 zijn er zelfs meer mergers en acquisities geweest dan tijdens de internethausse rond 2000. En dat aantal zal alleen maar toenemen. Ict zal daarbij een bepalende rol spelen. Gelukkig is de Nederlandse ict-branche er klaar voor.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tijdelijke kapitein voor Jumbo: retailveteraan Tom Heidman wordt interim-ceo

Jumbo haalt voormalig C1000-topman Tom Heidman binnen als interim-ceo. De door de wol geverfde retailspecialist moet de supermarktketen op koers houden tijdens de zoektocht naar een nieuwe, vaste kapitein. ‘Iemand die voor lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf.’

tom heidman ceo jumbo
Tom Heidman gaat Jumbo tijdelijk leiden. Ondertussen gaat de zoektocht naar een vaste ceo door. Foto: Jumbo

De zoektocht naar een nieuwe kapitein voor Jumbo is begonnen. Retailveteraan Tom Heidman neemt de zaken tijdelijk waar als interim-ceo, tot het familiebedrijf een definitieve opvolger voor vertrekkend topman Ton van Veen heeft gevonden.

Hij start op 1 maart en zal nog een maand met Van Veen samenwerken. Daarna trekt de ‘vierde zoon’ van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd de deuren in Veghel achter zich dicht. Dat meldt de gele grootgrutter bij de presentatie van het jaarverslag.

Jumbo en Heidman zijn goede bekenden. Heidman was betrokken bij de overnames van Super de Boer en C1000; bij die laatste formule was hij destijds ceo. De bedrijven werkten ook samen voor de oprichting van inkooporganisatie Bijeen. De topman was ook vijf jaar commissaris bij Rituals; eigenaar Raymond Cloosterman is getrouwd met Jumbo-telg Colette van Eerd.

Lees ook: Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk

Retail en wijn

Heidman is een door de wol geverfde retailspecialist. Na studies bedrijfskunde en bedrijfseconomie start hij zijn loopbaan in de retail eind jaren 80. Die carrière krijgt snel vleugels. In 1994 krijgt hij de leiding over slijterijketen Gall & Gall, daarna volgen directierollen bij Albert Heijn. Hij is zeven jaar ceo van de voormalige retailholding Retail Network (onder andere Prenatal, Perry Sport) en zwaait vier jaar de scepter bij C1000.

Vervolgens slaat hij een andere weg in met het besluit om zich meer op non-executive rollen te focussen, waaronder commissariaten bij sausmaker Remia en kruidenleverancier Euroma. Hij koopt ook een wijngaard in Toscane, Renzo Marinai, die hij flink uitbreidt. Daarmee combineert hij twee grote liefdes: wijn en Italië.

Redder in crisistijd

Een volle agenda dus, maar van het aanbod van Jumbo ging zijn retailhart naar eigen zeggen sneller kloppen. ‘Daarvoor maak ik graag ruimte’, stelt hij in een aankondiging. Het is niet de eerste keer dat Heidman als interimmer naar voren stapt. Hij deed het al eens bij slachterij Vion, waar hij een crisis moest bezweren, schrijft het AD. Het bedrijf stond op opvallen na overnames die niet het gewenste resultaat opleverden.

Ook Jumbo bevindt zich in roerige wateren. Jaren kon het niet op bij de grootgrutter uit Veghel, die zich in een kleine twintig jaar opwerkte van lokale speler tot de tweede supermarkt van Nederland met bijna 700 winkels. Tot er een paar jaar geleden zand in de motor kwam. Dat begon met de arrestatie van voormalig topman Frits van Eerd, die verdachte is in een witwaszaak.

Veel te duur

Maar belangrijker was misschien nog wel dat Jumbo, dat zich altijd liet voorstaan op zijn betaalbare aanbod, volgens kenners te duur was geworden. Veel te duur. Het bedrijf werd links en rechts ingehaald door prijsvechters als Dirk van den Broek, Nettorama, Vomar en natuurlijk Aldi en Lidl.

Dat besefte ook Ton van Veen, die het stokje van Van Eerd overnam. ‘Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ werd de kern van zijn strategie.

Lees ook: Is de aanval van Jumbo op Albert Heijn definitief mislukt?

Heidman kijkt er (dan nog) vanaf de zijlijn naar. ‘Een verstandige keuze’, zei hij vorig jaar tegen vakblad Retailtrends. ‘Jumbo kijkt naar de markt, de consument en de competitie en beseft dat men de formule tegen het licht moet houden.’

De Brabantse super was altijd van de vaste lage prijzen, maar in tijden waarin consumentenbestedingen onder druk staan, springen klanten volgens hem eerder op de fiets voor promoacties met hoge kortingen. ‘Zonder kun je niet meedoen.’

Voorzichtig herstel

Het moet tot groot chagrijn hebben geleid in Veghel: Jumbo verliest al drie jaar op rij marktaandeel en leverde het afgelopen jaar voor het eerst in heel lange tijd ook omzet in. Die kwam uit op 10,7 miljard euro, een daling van 2,7 procent. Met het verbod op de tabaksverkoop in supermarkten per 1 juli vorig jaar liep het bedrijf naar eigen zeggen 400 miljoen euro aan omzet mis.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Los van die dip lijkt de koers van Van Veen vruchten af te werpen. Door kostenbesparingen, waaronder het schrappen van 350 banen op het hoofdkantoor, en een scherpere inkoop ontstond ruimte om voor 150 miljoen euro aan prijsverlagingen door te voeren.

Ook de nettowinst steeg licht: van 22 miljoen euro in 2023 naar 28 miljoen euro in 2024 – al is dat op een miljardenomzet nog steeds wat magertjes, en niet te vergelijken met de winsten die in de hoogtijdagen werden behaald. Ander lichtpunt: in België schreef de supermarkt in 2024 voor het eerst ook zwarte cijfers, een jaar eerder dan verwacht.

Jacht op marktaandeel

Komend jaar wordt de jacht op het heroveren van marktaandeel ingezet, blijkt uit het meerjarenplan. En gaat de zoektocht naar een vaste ceo door. ‘Iemand die voor lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf’, zegt Colette Cloosterman-Van Eerd.

Welke eigenschappen de nieuwe kapitein van Jumbo in elk geval moet hebben? Bij Retailtrends reflecteerde Heidman daar al op. ‘Leiders van retailorganisaties waren van huis uit misschien vooral gericht op de korte termijn’, zegt hij. ‘Dat werkt niet meer. Je moet een combinatie hebben: een toekomstbestendige langetermijnstrategie neerzetten en binnen die visie de korte termijn weten te managen. Tussen dat dualisme moet je laveren.’

Lees ook: Wie volgt Ton van Veen op bij Jumbo? Dit zijn 6 kandidaten