Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

IBM is zeer goed uit de bus gekomen na het ict-onderzoek 2010 van Management Team. In vier vakgebieden heeft het bedrijf een top-10 klassering gescoord. Zie hier de resultaten van IBM. Tevens vindt u hier alle bedrijfsgegevens op een rij.

 

MT ICT-onderzoek 2010

Pakketsoftware: 6e
Outsourcing: 6e
Consultancy: 5e
Beheer & Onderhoud: 4e

 

Adresgegevens

Johan Huizingalaan 765, 1066 VH Amsterdam
T 020-513 51 51
E via formulier op www.ibm.com/nl

Directie

Harry van Dorenmalen, algemeen directeur IBM Nederland

Profiel

IBM is met ongeveer 400.000 medewerkers in 170 landen en een omzet van 95,758 miljoen dollar (2009) een van ’s werelds grootste IT- bedrijven (het was lang het grootste, maar is ingehaald door HP). In 1981 introduceerde IBM de eerste personal computer. IBM (kort voor: International Business Machines) is wereldwijd recordhouder op het gebied van patenten, een resultaat van grote investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Het hoofdkantoor staat in New York, ceo is Samuel (Sam) Palmisano. De bijnaam van IBM is Big Blue, wat refereert aan het blauwe logo, de omvang en de alomtegenwoordigheid
van het bedrijf. De pc-tak van IBM werd in 2004 verkocht aan het Chinese bedrijf Lenovo.

Kernactiviteiten

De ontwikkeling en de verkoop van computerhardware, software, en de levering van ICT-diensten. IBM is daarnaast een belangrijk adviesbedrijf op het gebied van zakendoen en ict. Organisaties kunnen de ict en andere bedrijfsprocessen geheel uitbesteden aan IBM. Het bedrijf verzorgt onderhoud van de producten en diensten die het levert en het biedt op het gebruik daarvan gerichte training en educatie.

Specialiteit

IBM werkt aan ‘A smarter planet’. Het bedrijf is ervan overtuigd dat met IT wereldproblemen opgelost kunnen worden. Haperende elektriciteitsnetwerken, slecht functionerende voedselketens, wateroverlast, de verkeersproblematiek:
volgens IBM ligt de oplossing in slimme IT. Technologie zit in steeds meer producten, apparaten en diensten. Alles raakt met sensoren met elkaar verbonden, de interactie levert ongekende hoeveelheden informatie op. Met geavanceerde technologie en supercomputers kunnen die enorme bergen data worden omgezet in feitelijke kennis en een slimmere planeet, aldus IBM.

Doelgroep

Het bedrijfsleven en de overheid.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zie hieronder een overzicht van alle bedrijven

Accenture  AccountView AdobeSystems AFAS
Alcatel-Lucent Apple Benelux Atos Origin Avaya
BT Capgemini Centric CIBER Nederland
Cisco Citrix Systems CSC Ctac
Dell Ericsson ESRI Exact
Fox-IT Fujitsu Google Entreprise HP
IBM Imtech ICT InfoSecure Inter Access
Kahuna KPMG KPN Lenovo
Logica Lost Boys McAfee International Microsoft
Nokia Novell Oracle Ordina
Progress SAP Siemens Simac ICT
Sogeti Solcon Sony Ericsson T-Mobile
TCS Triple P UNIT4 UPC
VCD IT Groep  Verizon Business Vodafone VX Company
XS4ALL Yacht    

 

Salarisverhoging? Het is gunstiger een pensioen te regelen

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Het nieuwe jaar is aangebroken! Wil jij je medewerkers dit jaar iets extra’s geven? Denk dan ook eens aan een appeltje voor de dorst voor later. Het regelen van pensioen voor je werknemers is niet alleen een mooie manier om je werknemers te binden, maar ook fiscaal gunstig. We spreken erover met Nick Leben van Doenpensioen a.s.r.

doenpensioen asr nick leben

Leben ziet dat steeds meer werkgevers besluiten pensioen aan te bieden. Dat is geen wonder: in deze krappe arbeidsmarkt zijn aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden een must.

‘We spreken nu echt van een werknemersmarkt waarin het een uitdaging is om talent aan te trekken en te behouden. Goede pensioenvoorzieningen kunnen de doorslag geven voor een potentiële werknemer’, vertelt Leben. ‘Vaak vragen medewerkers zelf om een pensioenregeling. Het wordt namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het is het inkomen van later.’

1 januari: een goed moment

De start van het nieuwe jaar is een mooi moment om een pensioen aan te gaan bieden. ‘Eind van het jaar ben je als ondernemer bezig met de budgetten van volgend jaar. Het inpassen van een pensioen in het budget of een verbetering van je pensioenregeling is een belangrijk onderdeel van die financiële strategie,’ stelt Leben.

Lees ook: 5 momenten om als startende ondernemer een pensioenregeling te beginnen

Het begin van het jaar is ook een symbolisch moment. ‘Begin het jaar met het zeker stellen van de toekomst van je werknemers’, zegt Leben. ‘Het is een investering in hun welzijn en een teken van een vooruitstrevend en zorgzaam bedrijf.’ 25 procent van de werkgevers die voor het eerst een pensioenregeling opzet bij Doenpensioen van a.s.r. start aan het begin van het nieuwe jaar. Beginnen met zo’n pensioenregeling kan ook met terugwerkende kracht per 1 januari.

Heb je al een pensioenregeling? Dan kun je er ook voor kiezen om deze te verbeteren, waardoor je medewerkers later meer pensioen ontvangen. ‘Er zijn in de basis twee soorten werknemers: medewerkers die alleen vragen of er pensioen wordt aangeboden, en medewerkers die vragen hoe het dan is geregeld. Die laatste groep is iets meer thuis in het onderwerp. Zij kijken kritisch of de pensioenregeling inhoudelijk voldoet aan hun eisen.’

Pensioenen regelen als startup of scaleup

Voor startups en scaleups ligt de focus op het groeien van het bedrijf, minder op de pensioenvoorziening van hun medewerkers. Toch is het volgens Leben belangrijk om ook binnen een jong bedrijf na te denken over pensioen. ‘Met Doenpensioen helpen we veel startups en scaleups met het regelen van pensioenen, die komen vaak via mond-tot-mondreclame bij ons. Het is een kleine wereld’, lacht Leben.

Het aanbieden van pensioenen is dus zeker niet alleen voor grote corporates. ‘Onze klanten hebben gemiddeld zo’n zeven medewerkers bij de start van hun pensioenregeling.’

Hij benadrukt dat er voor elk bedrijf wel een passende oplossing is. ‘Je hoeft geen keuze te maken die lang vastligt; je kunt beginnen met een bescheiden pensioenregeling en deze laten meegroeien met het bedrijf. Voor elk budget is er een passende regeling.’ Leben vertelt dat het al vanaf de eerste medewerker een goed idee is om een pensioenregeling op te zetten. ‘Dan regel je het meteen goed voor eventuele toekomstige medewerkers.’

Zo koos Closure voor een pensioenregeling

Een interessant voorbeeld van een jonge onderneming die van pensioen een prioriteit maakt is Closure. Ondernemer Graciëlla van Vliet legt uit dat ze met pensioen aan de slag ging om haar personeelsbestand diverser te maken.

‘Veel van onze mensen kwamen in eerste instantie net uit de collegebanken. Niemand was echt met zijn pensioen bezig. We wilden graag een diverser team, dus op een gegeven moment kwamen er ook mensen bij die bijvoorbeeld al een gezin hadden. Die veranderingen maakten duidelijk hoe belangrijk het is om een goede pensioenregeling te treffen. Je wilt goede mensen niet kwijtraken aan een ander bedrijf met betere voorwaarden.’

Lees meer: Waarom startup Closure al vroeg begon met een pensioenregeling

Fiscaal gunstiger dan salarisverhoging

Een pensioenregeling is niet alleen een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde, het biedt ook fiscale voordelen voor je werknemer. ‘Over het pensioen dat je opbouwt, betaal je geen inkomstenbelasting tot het moment van uitkeren. Dan betaal je vaak minder belasting, wat dus financieel gunstiger is’, legt Leben uit.

Ook voor jou als werkgever kan het aanbieden van pensioen fiscaal gunstiger zijn dan een salarisverhoging. Dit heeft te maken met de sociale werkgeverslasten.

Pensioen regelen eenvoudiger dan gedacht

Leben vertelt dat hij veel vragen krijgt van werkgevers over het afsluiten van pensioenen. Vaak hebben ze het idee dat het erg ingewikkeld is om deze af te sluiten, en dat er veel tijd in gaat zitten. ‘Het is iets waar werkgevers meestal niet mee bezig zijn, het is niet je corebusiness. Wel die van ons om werkgevers te helpen. Dat is een belangrijke reden dat wij onze pensioenen zo simpel en begrijpelijk mogelijk houden’, vertelt Leben.

‘Als je bij Doenpensioen een gesprek aanvraagt, gooien wij niet te veel met vaktermen en ben je binnen een uurtje helemaal up to speed. Dan is het aan de werkgever zelf om te bepalen of hij inderdaad pensioen voor zijn werknemers wil regelen. Dat kan dan binnen twee weken geregeld worden (of zelfs met terugwerkende kracht).’

Lees ook: In 7 stappen naar een pensioenregeling voor je startup